TechSverige växlar upp: utser chefsekonom, biträdande förbundsdirektör och kommunikationschef

Bransch- och arbetsgivarorganisationen TechSverige vässar nu teamet ytterligare för att stärka förmågan att skapa bästa möjliga villkor för en världsledande techsektor i Sverige. Förbundet har utsett Christina Ramm-Ericson till chefsekonom, Ellinor Bjennbacke till biträdande förbundsdirektör och Nicole Vianna blir ny kommunikationschef.

Christina Ramm-Ericson arbetar i dag som näringspolitisk chef på TechSverige och får med det nya uppdraget som chefsekonom också ett utvidgat ansvar för att följa och analysera den ekonomiska utvecklingen med fokus på techbranschen. Christina behåller sin nuvarande roll som näringspolitisk chef och kommer att parallellt med detta också att arbeta för att öka kunskapen om techbranschens betydelse för svensk ekonomi samt ta fram ekonomiska analyser som är av intresse och nytta för medlemsföretagen och branschens utveckling. Ellinor Bjennbacke är i dag opinions- och utvecklingschef på TechSverige. Hon tillträder nu en tjänst som biträdande förbundsdirektör med särskilt ansvar för opinionsbildning, medlems- och värvningsfrågor samt verksamhetsutveckling. ​

Jag är väldigt glad över att vi har ett starkt team på TechSverige och att vi ständigt vässar oss. Med en chefsekonom växlar vi upp vårt arbete kring att följa hur företagen i branschen utvecklas och hur det inverkar på den samlade ekonomins tillväxt, på sysselsättning och svensk konkurrenskraft.Techbranschen har stor betydelse för svensk ekonomi och det är viktigt för oss att nå ut kring detta. Genom Ellinors nya roll kommer vi också att kunna sätta än mer fokus på vårt främsta uppdrag som handlar om att leverera bäst möjliga medlemsnytta till våra drygt 1430 medlemsföretag, samtidigt som vi har fokus på att ständigt utveckla vår verksamhet för att vara relevanta också i framtiden, säger Åsa Zetterberg, förbundsdirektör på TechSverige.

Nicole Vianna, tar över det samlade ansvaret för kommunikation från Ellinor Bjennbacke, och blir TechSveriges nya kommunikationschef.

Även vår kommunikation är central för vår verksamhet och är inte minst ett viktigt verktyg när det kommer till att påverka beslutsfattare i för branschen viktiga och avgörande frågor. Med Nicole som kommunikationschef skapar vi ännu bättre förutsättningar för att få genomslag och skapa engagemang för våra frågor, fortsätter Åsa Zetterberg.

Sammantaget ser jag detta som ett naturligt steg för TechSverige när det kommer till att stärka vår förmåga att skapa värde för våra medlemsföretag och ställer oss samtidigt välrustade inför framtiden, avslutar Åsa Zetterberg.

Samtliga påbörjade sina nya uppdrag den 1 februari 2023.

TechSverige

08-7626900https://www.techsverige.se/

TechSverige är en medlemsorganisation för alla företag inom techsektorn. Tillsammans med våra medlemmar driver och utvecklar vi marknaden för tech.

Vi är idag cirka 1 400 medlemsföretag som tillsammans har närmare 100 000 medarbetare och är ett av nio samverkande förbund inom Almega.

Följ TechSverige

Senaste pressmeddelandena från TechSverige

Sverige släcker 2G och 3G – Byt nät nu30.1.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Fram till slutet av 2025 kommer 2G- och 3G-näten att fasas ut i Sverige och ersättas med 4G och 5G. Det innebär att allt som är beroende av uppkoppling till dessa gamla nät slutar fungera. Det handlar om allt från äldre mobiltelefoner till larm, kortterminaler och nödtelefoner i hissar. Det påverkar både företag och privatpersoner, men i dagsläget är det många som berörs som inte vet om detta. I den nya informationskampanjen Byt Nät Nu uppmanar bransch- och arbetsgivarorganisationen TechSverige tillsammans med mobiloperatörerna Tele2, Telenor, Telia och Tre alla att se över och byta ut gamla lösningar till modern teknik – innan näten stängs.

Techbranschens bidrag till svensk ekonomi når nya toppnivåer22.11.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande

En rapport från bransch- och arbetsgivarorganisationen TechSverige visar att techbranschens bidrag till svensk ekonomi når nya rekordnivåer. Techbranschens omsättning 2022 landade på över 1000 miljarder kronor och bidraget till BNP uppgick till 350 miljarder kronor – vilket överstiger det samlade BNP-bidraget från den traditionella basindustrin. Det innebär skatteintäkter på över 150 miljarder kronor – mer än statens utgifter för försvar och rättsväsende tillsammans.