Temadagar om Östersjön på Skansen - träffa Östersjöexperter 26 - 29 september

Hur vet vi hur Östersjön mår och varför? Experter och forskare från Sveriges lantbruksuniversitet och Stockholms universitet finns på Baltic Sea Science Center på temadagar den 26 - 29 september som riktar sig både till skola och allmänhet. De kommer bland annat att berätta om: Hur gammal är en fisk och varför en fisk ser ut som den gör? Hur kan vi få reda på mer om livet nere på botten? Vad finns i en vattendroppe? Vad växer under ytan? Hur mår Östersjön och varför?

Strandnära fiskar.

Temadagarna erbjuder olika aktiviteter. Det finns finns ett antal tillfällen att titta närmare på fisk, bottendjur och plankton. Besökare kan även se filmer om hur och vem som fiskar i staden, gå på föreläsningar, fråga en forskare och kika närmare på utrustning för forskning och miljöövervakning. Som vanligt finns de stora akvarierna att kika på och de interaktiva utställningarna att utforska.

-Vi erbjuder ett smörgåsbord av olika aktiviteter, berättar Jens Olsson, forskare vid SLU och koordinator för universitetets medverkan i Baltic Sea Science Center.

-Vår förhoppning är vi kan bidra till en ökad förståelse hos besökarna för hur vi tar fram kunskap för att kunna förbättra Östersjöns miljö, säger Anna Björn som är enhetschef på Baltic Sea Science Center.

Baltic Sea Science Center - Östersjön på Skansen
Centret öppnade under våren 2019 och erbjuder både skolvisningar, utställningar och akvariedel. Utställningsdelen "Land och hav" handlar om människan och havet, och hur vi påverkar och är beroende av varandra. Här visas vad vi kan hitta under ytan och längs Östersjöns stränder och kuster.
i utställningen "Östersjöns utmaningar" kan man se hur egna och andras val i vardagen påverkar hur Östersjön utvecklas i framtiden. Utställningen visar de tre viktiga olika miljöutmaningar för Östersjön som finns – Övergödning, Miljögifter och Fiske.
I det Pedagogiska huset finns utrymmen för undervisning med laboratorium och en filmsal dit alla besökare är välkomna.
Verksamheten tas fram i samarbete med ett kunskapsråd med representanter från Sveriges lantbruksuniversitet, Stockholms universitet, BalticSea2020 och Skansen.

Kontakt för temadagarna på Skansen

Linda Kumblad, SU, linda.kumblad@su.se, 073-379 98 16
Jens Olsson, SLU, jens.olsson@slu.se, 010-478 41 44
Anna Björn, BSSC, anna.bjorn@skansen.se, 0768 - 56 45 61
Sophie Lewenhaupt, BSSC, sophie.lewenhaupt@skansen.se, 0733 - 03 52 51

Strandnära fiskar.
I bakgrunden rovfiskakvariet.
Exteriör.

Nytt samarbete möjliggör för elever att besöka Skansen i höst – Sveriges största utomhusklassrum4.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Skansens gedigna skolprogram har länge varit ett uppskattat inslag för Stockholms skolelever. Rundvandringarna i Sveriges största utomhusmuseum ger en unik utbildning i det svenska djur- och kulturarvet. För att elever på ett tryggt sätt under hösten ska kunna ta del av visningarna, och åka till Skansen utan att belasta kollektivtrafiken erbjuder Skansen och EkmanBuss Flexibussitet nu visningar med egen busstransport.

Östersjödagen uppmärksammas på Skansen – med kollektivt dopp i havet25.8.2020 12:00:00 CESTPressmeddelande

Den 27 augusti firas Östersjödagen på Baltic Sea Science Center på Skansen tillsammans med Stockholm Vatten och Avfall. Under dagen erbjuds guidade visningar på Skansens Baltic Sea Science Center samt visning av vattnets kretslopp i ett sex meter högt konstverk kallad Vattenloopen. Samtliga visningar sker i små grupper. Dagen avslutas med #doppet – ett gemensamt bad i Östersjön kl. 18:00, som förevigas digitalt.