TENJAKU WHISKY – DEN JAPANSKA LÄRKAN HAR LANDAT I SVERIGE

Nu finns Tenjaku Blended Whisky från Japan i Systembolagets beställningssortiment. Här har man noggrant valt ut de bästa sorterna att blendas av den prisbelönta Masterblendern Kenji Watanabe, allt för att skapa den distinkta whiskyn känd som Tenjaku. Artikelnummer: 81763, pris: 329 kronor.

Tenjaku härstammar från staden Fuefuki som ligger i den östra delen av Kofu i Yamanashi området. Detta bördiga landskap, omgivet av höga toppar, med Chichibu-bergen som stiger i norr och Misaka-området i söder, är känt som Japans största persika- och druvproducerande region. Här har man utsikt mot Mt. Fuji och är en plats välsignad med gränslös natur, gröna skogar, varma källor och kristallklara strömmar. Där har även den japanska lärkan sin hemvist. Man har valt tecknet för lärkan på etiketten för att Tenjaku är precis lika ren och utsökt i smaken som den lilla fågelns klara sång.

Vatten kan sägas vara ”själen” i whisky. Fuefuki ligger ovanpå ett alluvialt fläktsystem i vilket det utmärkta naturliga vattnet från Misaka-bergskedjan strömmar. 250 meter under ytan sipprar rent underjordiskt vatten som filtreras genom porös vulkanisk sten. Detta är perfekt för utspädning när man skapar blended whisky. Mineralinnehållet i vattnet skapar en whisky som är jämn och lätt att dricka och som ger en välbalanserad smak.

I detta natursköna landskap arbetar Tenjakus Master Blender Kenji Watanabe som gjort sig ett namn som en av de stora japanska whisky- och vinmakarna. Han har i mer än 30 år jobbat enligt sin filosofi att aldrig förlora fokus – ”var generös med tiden för ditt hantverk”.

Tenjaku Whisky har en svagt rökig accent med aningen söt arom av päron och torkad frukt. Första intrycket är aningen sträv men med en fräsch rundör och milt avslut där fat och sötma går samman. Tenjaku lagras i tre år på fat innan den släpps till försäljning. Alkoholhalten är 40%.