The Royal Swedish Opera prepares for a new season and a much longed for reopening

Tickets to the 2021 autumn season will be released on 23 August. The months up until we can finally welcome the audience back, are hectic at the Royal Swedish Opera. The opening performance is scheduled for the beginning of September.

Preparations for the reopening at the Royal Swedish Opera. Photo: Markus Gårder/Royal Swedish Opera

CEO and Artistic Director Opera Birgitta Svendén welcomes everyone and promises all visitors will be well looked after.

“Welcome back to experiencing the magic of opera and ballet live again!”

The autumn programme will be issued in the middle of August in conjunction with a press conference in the presence of the appointed artistic directors: Michael Cavanagh, new Artistic Director Opera, and Ellen Lamm, new Artistic Director at Young at the Opera, as well as Music Director Alan Gilbert.

The Royal Swedish Opera will open to the public even if only fifty people are allowed in the audience.

Birgitta Svendén in a filmed interview

In a recently released interview, Birgitta Svendén talks about the reopening of the Opera House in the autumn. She looks back over the nearly fifteen months that have passed since Operan shut down all activities and events for visitors in March 2020. What lessons have been learned and what has been the impact of Operan Play?

New on Operan Play

During the period that the Opera House has been closed to visitors, Operan has boosted the streaming service Operan Play. The platform has been accessed by over 400,000 viewers nationwide. Apart from offering a previously recorded repertoire, there have been three first performances: SHIFT by Alexander Ekman, Sonatra by Joseph Sturdy and Riptide* by Hlin Hjálmarsdóttir. The documentary 50 personer (50 People) was also launched during the past year as well as Det magiska huset (The Magic House) an online series for children and young people.

*released on Operan Play on 12 June.

CEO and Artistic Director Opera Birgitta Svendén. Photo: Royal Swedish Opera/Tobias Regell

Festligt, explosivt och poetiskt när Kungliga Baletten öppnar sin säsong!16.9.2021 08:54:53 CEST | Pressmeddelande

Kungliga Baletten intar stora scenen med en generös exposé av höjdpunkter inom den romantiska baletten – ett pärlband ur kompaniets rika repertoar. Det är en gala som firar arvet efter mästerkoreografer som t ex Rudolf Nurejev, Michel Fokine och Serge Lifar. Och efter en lång väntan – men samtidigt med flera föreställningar på Operan Play – uppträder hela baletten live inför publik igen. Kungliga Baletten - gala har premiär 17 september och spelas 9 gånger t o m 6 oktober.

The Royal Swedish Opera reopens with a winning combination of three new artistic directors18.8.2021 16:42:08 CEST | Pressmeddelande

Michael Cavanagh is the new opera director, Ellen Lamm will be artistic director of Young at the Opera and music director is Alan Gilbert. This winning combination will be in place when the Royal Swedish Opera in Stockholm welcomes a 300-strong audience for the first time since March 2020. They met in person for the first time at their new workplace during Monday’s press conference together with ballet director Nicholas Le Riche and CEO Birgitta Svendén. The opera, ballet and concert programme for the coming season was also presented.

Kungliga Operan återöppnar med triss i nytt konstnärligt ledarskap16.8.2021 14:14:12 CEST | Pressmeddelande

Michael Cavanagh är ny operachef, Ellen Lamm, konstnärlig chef för Unga på Operan och Alan Gilbert, musikchef. Triss i nytt konstnärligt ledarskap blir det när Kungliga Operan i Stockholm tar emot 300-publik för första gången sedan mars 2020. I samband med dagens pressträff träffades de fysiskt för första gången på sin nya arbetsplats, tillsammans med balettchefen Nicholas Le Riche och VD Birgitta Svendén. Samtidigt presenterades hela höstens program av opera, balett och konserter.

Kungliga Operan öppnar säsongen med stjärnsprakande jubileumsgala11.8.2021 13:48:43 CEST | Pressmeddelande

I 40 års tid har Anders Walls stiftelse delat ut stipendier till unga talanger inom naturvetenskaplig forskning, entreprenörskap, landsbygdsutveckling och musik. Det firar stiftelsen med en stjärnsprakande hyllning till konsten, vetenskapen och innovationen – den 28 augusti i samarbete med Kungliga Operan, som med jubileumsgalan återöppnar operahuset för säsongen. Vid galan medverkar flera av Sveriges främsta sångare och instrumentalister, alla med det gemensamt att de tilldelats ett Anders Wall-stipendium i början av sin karriär.