Tibber tar in 100 miljoner dollar - Schibsted investerar vidare
Tibber, den digitala leverantören av förnybar energi, meddelar idag att de tagit in 100 miljoner dollar i en ny investeringsrunda. Förra året gick Schibsted in i bolaget med en ägarandel på 14 procent och är den största investeraren i Tibber. Schibsted går nu in med ytterligare 11,5 miljoner dollar (cirka 100 miljoner kronor). Kapitalet ska användas till att utöka produktutbud och expansion till europeiska hushåll, med målsättning att de ska bli oberoende av fossilt bränsle.

Den nya rundan leds av Summa Equity. Bland de befintliga ägarna är även Balderton och Eight Roads med.
Med sin revolutionerande affärsmodell tjänar Tibber pengar på minskad elförbrukning i stället för ökad, genom att erbjuda kunderna förnybar energi till inköpspris tillsammans med smart teknik som hjälper dem att kontrollera och sänka sin energiförbrukning.
- Tibber har ett tydligt hållbarhetssyfte samtidigt som de lyckas otroligt bra med att kombinera smart teknik, ett kundanpassat erbjudande och hög tillväxt. Bolaget tacklar dessutom en av de mest angelägna globala utmaningarna - omställningen till förnybar energi, det märker vi inte minst av nu. Vi ser verkligen fram emot att fortsätta stötta bolaget i detta viktiga uppdrag, säger Dan Ouchterlony, EVP Schibsted Schibsted Financial Services & Ventures.
Tibber startades 2016 och finns idag i Norge, Sverige och Tyskland. Under 2021 gick Tibber från från 120.000 användare till över 400.000, vilket visar att Tibbers position även under den pågående energikrisen har stärkts på marknaden då människor aktivt letar efter bättre alternativ för att ta kontroll över sin energiförbrukning. Inom kort lanserar bolaget i Nederländerna och planerar för fler marknader framåt.
- Sedan starten har vi hjälpt konsumenter att sänka sina energiräkningar och fatta smartare beslut kring deras elförbrukning eftersom de själva kan kontrollera den. Men den nya finansieringen kommer vi kunna lansera ännu fler produkter för att minska konsumtionen och göra våra kunder oberoende av de nationella elnätverken, säger Tibbers grundare och vd Edgeir Aksnes Vardal.
For intervju eller mer information, vänligen kontakta:
Eunice Aguilar, Head of PR Tibber
+46 79 100 14 34, Eunice@tibber.com
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of communications, Financial Services & Ventures
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder


Om
ABOUT SCHIBSTED
Schibsted is a family of digital brands with a strong Nordic position, and more than 5,000 employees. Millions of people enjoy interacting with our companies every day through our online marketplaces, world-class media houses, and digital services. Our joint mission of empowering people in their daily lives is rooted in the values of our media heritage and a legacy of bold change.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
”Tv-kollen” – ny SvD-podd med Björkman och Norström13.5.2022 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
SvD:s nyhetsbrev ”Bäst på tv” blir nu också podd. Tillsammans med programledaren Tove Norström guidar SvD:s tv-ciceron Elias Björkman lyssnarna genom den streamade tv-världen och går på djupet i veckans viktigaste tv-nyhet. Nya podden får namnet ”Dagens story: Tv-kollen”.
SvD lanserar unik valkompass för unga11.5.2022 07:15:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet lanserar idag en unik valkompass med frågor som utgår från ungas vardag och framtid. Valkompassen Ung ska hjälpa och inspirera elever och lärare att reflektera över partierna och diskutera viktiga samhällsfrågor. Samtidigt presenterar SvD flera satsningar inför valet i september.
Rebecka Kärde får Axel Liffner-stipendiet10.5.2022 20:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet kulturs Axel Liffner-stipendium tilldelas i år Rebecka Kärde, litteraturkritiker på Dagens Nyheter. I juryns motivering beskrivs Kärde som en skribent som med “säkerhet lyckas synliggöra litteraturens sanningar”.
Tillväxt för Schibsted i första kvartalet4.5.2022 07:08:49 CEST | Pressmeddelande
Schibsteds rapport som släpptes idag visar tillväxt för koncernen under första kvartalet 2022. De digitala prenumerationsintäkterna fortsätter öka i både Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Podme, samtidigt som de digitala annonsintäkterna växer. Kraftigt stigande intäkter för Lendo och Blocket Jobb bidrar till Schibsteds tillväxt på den svenska marknaden.
Omni och Demoskop lanserar opinionsmätningarnas mätning29.4.2022 09:30:00 CEST | Pressmeddelande
Omni och Demoskop lanserar i dag Omnipoll, som är en sammanvägning av samtliga svenska opinionsmätningar. Omni blir därmed det första svenska nyhetsmediet som erbjuder en så kallad poll of polls av alla mätningar av partisympatierna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum