Tibber tar in 100 miljoner dollar - Schibsted investerar vidare

Tibber, den digitala leverantören av förnybar energi, meddelar idag att de tagit in 100 miljoner dollar i en ny investeringsrunda. Förra året gick Schibsted in i bolaget med en ägarandel på 14 procent och är den största investeraren i Tibber. Schibsted går nu in med ytterligare 11,5 miljoner dollar (cirka 100 miljoner kronor). Kapitalet ska användas till att utöka produktutbud och expansion till europeiska hushåll, med målsättning att de ska bli oberoende av fossilt bränsle.
Dan Ouchterlony, Schibsted

Den nya rundan leds av Summa Equity. Bland de befintliga ägarna är även Balderton och Eight Roads med.

Med sin revolutionerande affärsmodell tjänar Tibber pengar på minskad elförbrukning i stället för ökad, genom att erbjuda kunderna förnybar energi till inköpspris tillsammans med smart teknik som hjälper dem att kontrollera och sänka sin energiförbrukning.

- Tibber har ett tydligt hållbarhetssyfte samtidigt som de lyckas otroligt bra med att kombinera smart teknik, ett kundanpassat erbjudande och hög tillväxt. Bolaget tacklar dessutom en av de mest angelägna globala utmaningarna - omställningen till förnybar energi, det märker vi inte minst av nu. Vi ser verkligen fram emot att fortsätta stötta bolaget i detta viktiga uppdrag, säger Dan Ouchterlony, EVP Schibsted Schibsted Financial Services & Ventures.

Tibber startades 2016 och finns idag i Norge, Sverige och Tyskland. Under 2021 gick Tibber från från 120.000 användare till över 400.000, vilket visar att Tibbers position även under den pågående energikrisen har stärkts på marknaden då människor aktivt letar efter bättre alternativ för att ta kontroll över sin energiförbrukning. Inom kort lanserar bolaget i Nederländerna och planerar för fler marknader framåt.

- Sedan starten har vi hjälpt konsumenter att sänka sina energiräkningar och fatta smartare beslut kring deras elförbrukning eftersom de själva kan kontrollera den. Men den nya finansieringen kommer vi kunna lansera ännu fler produkter för att minska konsumtionen och göra våra kunder oberoende av de nationella elnätverken, säger Tibbers grundare och vd Edgeir Aksnes Vardal.

For intervju eller mer information, vänligen kontakta:

Eunice Aguilar, Head of PR Tibber

+46 79 100 14 34, Eunice@tibber.com

Dan Ouchterlony, Schibsted
Edgeir Aksnes Vardal, Tibber

ABOUT SCHIBSTED

Schibsted is a family of digital brands with a strong Nordic position, and more than 5,000 employees. Millions of people enjoy interacting with our companies every day through our online marketplaces, world-class media houses, and digital services. Our joint mission of empowering people in their daily lives is rooted in the values of our media heritage and a legacy of bold change.

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).