Tilde Muhrman guld i stöt på ungdoms-EM i tyngdlyftning

17-åriga Tilde Muhrman från Skänninge i Östergötland, och tävlandes för Falu AK, tog på tisdagen EM-guld i delmomentet stöt i ungdoms-EM i tyngdlyftning i Polen. Tilde är därmed Sveriges första europamästare på ungdomssidan någonsin.

Tilde Muhrman tävlade i U17-EM:s 59 kg-klass. Hennes första stöt på 90 kg underkändes på grund av efterpress. Men hon klarade istället höjningen på 91 kg. Sedan imponerade hon stort när hon tog 95 kg i sitt tredje försök.

Det innebar EM-guld i stöt och 95 kg vilket är svenskt och nordiskt ungdomsrekord.

I ryck hade Tilde tidigare i tävlingen klarat 71 kg, nytt svenskt ungdomsrekord, och blivit sjua i det momentet.

Det sammanlagda resultatet på 166 kg, som räckte till en femteplats på ungdoms-EM i 59 kg-klassen, är också svenskt och nordiskt ungdomsrekord. För Tilde är det ett personligt rekord med sju kg.

- Jag var supernervös inför tävlingen men väl på uppvärmningen kände jag mig som hemma och rätt säker. Ryck har känts bra den senaste tiden. Vår taktik var att samla kilo för totalen. Det blev tävlingspers i ryck med tre kg så det var kul. Det hade varit kul med 73, jag har tagit 75 på träning, men jag är nöjd med två av tre ryck godkända, säger Tilde Muhrman.

Vad var känslan på uppvärmningen inför stötmomentet?
- Det kändes bra. Benen var fräscha och det kändes lätt. Jag var taggad på revansch från rycket. Vi satte 88 som ingång först men höjde sedan då det kändes bra på 84 på uppvärmningen.

Första stöten på 90 blev underkänd?
- Ja, en efterpress på 90. Jag blev mest irriterad. Det var en liten i vänster armbåge, så jag ville bara ha revansch på resten av lyften. Det kändes lätt på 91 så det var bara att köra, lättaste vändningen jag gjort tror jag. Det var bara för att gå för medalj efter det.

Hur var 95-stöten?
- Den kändes fruktansvärt lätt också. Det går inte att beskriva vad jag kände när jag klarade. Det var inte klart att det skulle räcka till guld då, men vi visste nästan att det var guldmedalj.

Är du överraskad att det räckte till guld?
- Ja. Vi visste innan att två lyftare, utifrån de totala personliga rekorden, troligtvis hade lyft mer än mig och att det skulle vara jämnt om tredjeplats.

Men det blev EM-guld i stöt, hur stort är det här för dig?
- Detta är overkligt. Jag är så glad. Alla känslor på samma gång, jag fick lägga mig på golvet en stund och fälla några tårar.

Hur rankar du detta i karriären?
- Super. Första UEM var kul, men denna gång kunde jag verkligen ta in hela tävlingen och kände mig väldigt mycket mer säker. Sju kilo i tävlingspers, väldigt kul.

Patric Bettembourg, landslagscoach på ungdoms-EM: 070-514 73 70