Tillväxtverkets utdelningsförbud saknar stöd i lagen

De nya reglerna om aktieutdelning för företag med permitteringsstöd är inget som Tillväxtverket kan besluta om. ”Tillväxtverket kan inte ställa några krav på utdelningsförbud för företag som redan fått stöd”, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega.

Andreas Åström, näringspolitisk chef, Almega

Enligt det förslag som regeringen, Centern och Liberalerna presenterade i förra veckan ska coronakrisande företag få göra aktieutdelningar sex månader efter att det statliga stödet betalats ut. Detta gäller dock endast framåt i tiden och påverkar företag som väljer att nyttja möjligheten söka om ytterligare stöd.

När de tillfälliga reglerna om korttidsarbete infördes förtydligade finansutskottet att det inte var möjligt för ett företag att vara mottagare av permitteringsstödet och samtidigt genomföra aktieutdelningar.

Riksdagen beslutade dock att en sådan begränsning inte skulle sträcka sig längre än själva stödperioden. Det finns alltså inte utrymme för Tillväxtverket som myndighet att utsträcka regelverket längre än vad som beslutades av riksdagen.

– Tillväxtverket kan inte ställa några krav på utdelningsförbud under 2021 med mindre än att riksdagen behandlar frågan och att riksdagen skulle införa ett retroaktivt utdelningsförbud verkar inte sannolikt, säger Andreas Åström.

För närvarande är det omkring 4 000 företag ännu inte fått förlängt permitteringsstöd trots att de ansökte i juni och juli.

– Företag som väntar på att deras ansökningar och avstämningar ska granskas måste självklart omfattas av de gamla reglerna. De ska ju inte drabbas av hårdare begräsningar på grund av att Tillväxtverket tar flera månader på sig att behandla akuta krisstöd, säger Andreas Åström.

Andreas Åström, näringspolitisk chef, Almega