Torbjörn Nilsson och Maggie Strömberg går till SvD

Svenska Dagbladet värvar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson. ”Det är två av Sveriges absolut främsta politikskribenter. De kommer att lyfta vår, redan starka, politikbevakning. Det är också två personer som har en syn på journalistiken som stämmer väldigt väl överens med Svenska Dagbladets”, säger chefredaktör Anna Careborg.

Svenska Dagbladet värvar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson från Expressen. Foto: Daniel Wiklander/Scoop

Hösten 2019 inledde Svenska Dagbladet ett omfattande förändringsarbete för att ta tidningen till en ny position. Arbetet, som genomförs i etapper, utgår från en stor genomlysning av Svenska Dagbladet där läsarnas behov och användarupplevelsen varit i fokus. Målet är att skapa en modern tidning som fullt ut lever upp till läsarnas krav.

Nu tar den förändringsresan nya steg genom två strategiska rekryteringar till tidningen.

Torbjörn Nilsson och Maggie Strömberg, båda idag politikskribenter knutna till Expressen, värvas till Svenska Dagbladets nyhetsredaktion och politikgrupp.

– Svenska Dagbladet är inne i en spännande utvecklingsfas som det ska bli jätteroligt att bli en del av. Det är en underbar tid för fördjupande kvalitetsreportage i svensk journalistik just nu, säger Maggie Strömberg.

Maggie Strömberg var innan hon kom till Expressen för ett år sedan reporter på Sveriges Radio och har regelbundet medverkat i podcasten ”Det politiska spelet” och “Verkställande utskottet”. Hon är också författare till den uppmärksammade reportageboken ”Vi blev som dom andra – Miljöpartiets väg till makten”.

Torbjörn Nilsson har varit på Expressen sedan 2014 och innan dess var han med och startade tidningen Fokus där han också var politikredaktör. Han har två gånger utsetts till ”Årets journalist” av Sveriges Tidskrifter.

– Svenska Dagbladet har en bra bild av vad den vill med sin journalistik och många kompetenta medarbetare som jag ser fram emot att arbeta med”, säger Torbjörn Nilsson.

Rekryteringen av Torbjörn Nilsson och Maggie Strömberg är den andra tunga rekrytering Svenska Dagbladet gjort för att ytterligare stärka bevakningen av svensk inrikespolitik. Tidigare i vintras rekryterades Inger Arenander till tidningen.

– Det här innebär en förstärkning av den granskande och berättande politiska journalistiken, som vi vet att SvD:s läsare uppskattar och efterfrågar. Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson är två av Sveriges skickligaste skribenter när det gäller att ta med läsarna bakom kulisserna och skildra vad som egentligen händer när de stora besluten fattas – och förmåga att nå ut, säger Tobias Brandel, SvD:s politikchef.

Anna Careborg, chefredaktör och vd. E-post: anna.careborg@svd.se
Tobias Brandel, politikchef, Svenska Dagbladet. Tel: 070-739 07 15. E-post:tobias.brandel@svd.se

Peter Wennblad blir biträdande chef på SvD Ledare12.1.2021 08:45:00 CETPressmeddelande

Peter Wennblad blir ny ledarskribent på Svenska Dagbladet och går samtidigt in i den återinrättade rollen som biträdande chef för ledarredaktionen. ”Peter Wennblad är ideologiskt trygg, har en fritänkande och prövande läggning och är inte minst en lysande stilist och mycket skicklig redaktör. Jag har lärt mig mycket av honom när det gäller det skrivna hantverket, så det är en stor glädje att åter få arbeta tillsammans”, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.