Torbjörn Nilsson och Maggie Strömberg går till SvD
Hösten 2019 inledde Svenska Dagbladet ett omfattande förändringsarbete för att ta tidningen till en ny position. Arbetet, som genomförs i etapper, utgår från en stor genomlysning av Svenska Dagbladet där läsarnas behov och användarupplevelsen varit i fokus. Målet är att skapa en modern tidning som fullt ut lever upp till läsarnas krav.
Nu tar den förändringsresan nya steg genom två strategiska rekryteringar till tidningen.
Torbjörn Nilsson och Maggie Strömberg, båda idag politikskribenter knutna till Expressen, värvas till Svenska Dagbladets nyhetsredaktion och politikgrupp.
– Svenska Dagbladet är inne i en spännande utvecklingsfas som det ska bli jätteroligt att bli en del av. Det är en underbar tid för fördjupande kvalitetsreportage i svensk journalistik just nu, säger Maggie Strömberg.
Maggie Strömberg var innan hon kom till Expressen för ett år sedan reporter på Sveriges Radio och har regelbundet medverkat i podcasten ”Det politiska spelet” och “Verkställande utskottet”. Hon är också författare till den uppmärksammade reportageboken ”Vi blev som dom andra – Miljöpartiets väg till makten”.
Torbjörn Nilsson har varit på Expressen sedan 2014 och innan dess var han med och startade tidningen Fokus där han också var politikredaktör. Han har två gånger utsetts till ”Årets journalist” av Sveriges Tidskrifter.
– Svenska Dagbladet har en bra bild av vad den vill med sin journalistik och många kompetenta medarbetare som jag ser fram emot att arbeta med”, säger Torbjörn Nilsson.
Rekryteringen av Torbjörn Nilsson och Maggie Strömberg är den andra tunga rekrytering Svenska Dagbladet gjort för att ytterligare stärka bevakningen av svensk inrikespolitik. Tidigare i vintras rekryterades Inger Arenander till tidningen.
– Det här innebär en förstärkning av den granskande och berättande politiska journalistiken, som vi vet att SvD:s läsare uppskattar och efterfrågar. Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson är två av Sveriges skickligaste skribenter när det gäller att ta med läsarna bakom kulisserna och skildra vad som egentligen händer när de stora besluten fattas – och förmåga att nå ut, säger Tobias Brandel, SvD:s politikchef.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Careborg, chefredaktör och vd. E-post: anna.careborg@svd.se
Tobias Brandel, politikchef, Svenska Dagbladet. Tel: 070-739 07 15. E-post:tobias.brandel@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum