Tragisk olycka på Skansen-Akvariet

En tragisk olyckshändelse har under tisdagskvällen inträffat i samband med en privat tillställning på Skansen-Akvariet.

En man har blivit biten i armen av en krokodil. Skadans omfattning är just nu okänd. Händelsen är per automatik polisanmäld och mannen som skadades är förd till sjukhus.

Skansen-Akvariet har under natten gjort en utredning av hur detta har kunnat hända. Mannen hade klättrat upp på en del av anläggningen som ligger intill glaset för att hålla ett tal till gästerna. Han stod med ryggen mot krokodilerna och sträckte en arm bakåt över skyddsbarriären då krokodilen bet honom.

Skansen-Akvariet vidtar nu ytterligare åtgärder för att detta inte ska kunna hända igen.

Våra tankar är med mannen, och hans familj, som drabbats av denna mycket tragiska olyckshändelse.

Polisen utreder ärendet vidare tillsammans med ansvarig på Skansen-Akvariet och vi kommer löpande under dagen uppdatera med ny information.

För pressfrågor kontakta:

Jonas Wahlström, Ansvarig Skansen-Akvariet, 0706-466000

Yvonne Borg Nordlind, Marknads- och kommunikationschef Skansen, 0731-525832

Höstlov på Skansen: Upplev kolerans spridning – skräck förankrad i svensk historia21.10.2019 07:50:00 CESTPressmeddelande

Året är 1834 och koleran har kommit till Sverige. En av 1800-talets mest förödande och fruktade sjukdomar sprider skräck i stora delar av befolkningen, och hotar än idag stora delar av världen. Skansen bjuder i år in till ett höstlov i gränslandet mellan verklig spänning och fiktion. Dessutom tar Baltic Sea Science Center avstamp i kolerans koppling till havet samt berättar om havets nutida utmaningar. Det och många fler upplevelser, när Skansen öppnar upp sina höstlovsdörrar.

Temadagar om Östersjön på Skansen - träffa Östersjöexperter 26 - 29 september19.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Hur vet vi hur Östersjön mår och varför? Experter och forskare från Sveriges lantbruksuniversitet och Stockholms universitet finns på Baltic Sea Science Center på temadagar den 26 - 29 september som riktar sig både till skola och allmänhet. De kommer bland annat att berätta om: Hur gammal är en fisk och varför en fisk ser ut som den gör? Hur kan vi få reda på mer om livet nere på botten? Vad finns i en vattendroppe? Vad växer under ytan? Hur mår Östersjön och varför?