Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Träning för barn- och ungdomar startar igen

Regeringen gav idag ett tydligt besked att idrottsträningar för barn och ungdomar som är födda 2005 och senare kan återupptas både inomhus och utomhus.
Foto: Bildbyrån

– Det är glädjande att idrottsminister Amanda Lind visar hur viktig idrotten är för fysisk aktivitet, gemenskap och för att må bra vilket ligger helt i linje med vad vi också framfört under lång tid, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Regeringen och Folkhälsomyndigheten poängterade vikten av idrott och rörelse för barn- och ungdomar även under pågående pandemi men de understryker även att läget i samhället är allvarligt. Därför ska pandemilagen och Folkhälsomyndighetens föreskrifter och nationella allmänna råd för träning och idrott följas.

– Det är med lättat hjärta jag kan säga till våra hundratusentals ideella ledare att det är dags att samla träningsgrupper och lag för att ge glädje, gemenskap och idrottsträning igen, säger Björn Eriksson.

Restriktionerna om stängda kommunala inomhusanläggningar förlängs till den 7 februari – men undantag gäller enligt ovan för de födda 2005 och senare. Personer födda 2004 och tidigare ska fortsatt undvika att träna i större grupper och om möjligt träna utomhus. För idrottsföreningar, idrottsledare och varje enskild aktiv gäller som tidigare att följa pandemilagen samt Folkhälsomyndighetens föreskrifter och nationella allmänna råd.

– Vi får ta små steg i takt med att läget i smittspridningen och läget i samhället förbättras. Jag hoppas att vi snart kan få större möjligheter att samla äldre ungdomar och vuxna igen, säger Björn Eriksson.

Foto: Bildbyrån

Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna