Tre år efter Löfvens tillträde: Almega arrangerar välfärdsdebatt i Stockholm

I dag, på dagen tre år efter att Stefan Löfven (S) tillträdde som statsminister, håller Almega en debatt om privata välfärdsföretag och regeringens utredning om ett vinsttak.

Under valrörelsen 2014 ställde sig Stefan Löfven negativ till införandet av ett vinsttak för privata välfärdsalternativ. På dagen tre år efter tillträdet som statsminister har statsministern bytt fot, genomfört en utredning om just ett sådant vinsttak och har aviserat en proposition under våren 2018.

Bara i Stockholmsregionen får förslaget konsekvenser för över 125 000 elever som valt friskolor, drygt 30 000 äldre som har sitt boende eller hemtjänst hos privata företag och 3 000 personer som får personlig assistans från privata alternativ.

Nära 72 000 personer i länet arbetar idag i privata välfärdsföretag.

Konsekvenserna av ett genomförande av vinsttaket debatteras därför av en tung uppsättning Stockholmspolitiker.

I debatten deltar:

Torun Boucher (V)
Erika Ullberg (S)
Lotta Edholm (L)
Anna König Jerlmyr (M)

Företag:

Catharina Tavakolinia, vd Kavat Omsorg
Johan Sjölin, vd Pops Academy

Moderator:

Anna Olin Kardell

Tid: den 3 oktober kl 12.00-13.00.

Lättare lunch serveras från kl 11.30.

Plats: Foajé plan 3, Kulturhuset vid Sergels torg, Stockholm.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Almega kommenterar överenskommelsen mellan S, C, L & Mp11.1.2019 16:19Pressmeddelande

Almegas kommentarer kring den överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet som idag presenterats. Överenskommelsen innehåller många områden som vi välkomnar som till exempel en breddning av Rut, att kompetensföretag även ska ingå i etableringsanställningar, att man ser över ett antal skatter samt att slopa förslag som vinstförbud för privata aktörer inom välfärden.

Patrick Joyce ny chefekonom på Almega11.1.2019 11:34Pressmeddelande

Patrick Joyce blir ny chefekonom på Almega. Patrick Joyce är fil. lic. i nationalekonomi vid Uppsala universitet. Han har lång erfarenhet som expert och utredare av ekonomisk politik, skattefrågor, näringspolitik och arbetsmarknadsfrågor vid Regeringskansliet och riksdagen. Patrick kommer senast från en tjänst som forskare om kompetensförsörjning, arbetsmarknad och integration vid Ratio – näringslivets forskningsinstitut.

Höga arbetskraftskostnader hotar tjänsteföretagens tillväxt19.12.2018 07:21Pressmeddelande

Återigen visar Almegas Tjänsteindikator att efterfrågan på kunskapsintensiva företags tjänster fortfarande ligger på toppnivåer. Trots det är utvecklingen oroande. I rapporten konstateras också att Sverige är ett av de dyraste länderna att anställa i, något som i slutändan riskerar att snabba på den redan pågående trenden att företag flyttar ut avancerade tjänstejobb och produktion till utlandet.

Kompetenskris i tjänsternas Europa11.12.2018 09:35Pressmeddelande

Den inre marknaden är grunden i EU-samarbetet och helt avgörande för om svenska företag ska kunna attrahera de talanger som krävs för att konkurrera på en internationell marknad även i framtiden. Tyvärr pekar delar av EU-politiken i motsatt riktning med mer detaljreglering av sociala frågor, begränsad rörlighet och regleringar. Ofta handlar det om ren protektionism. Fokus måste ligga på effektivitet och att riva hinder för fri rörlighet, särskilt för tjänster. Det menar Almega när man på tisdagen presenterade sina prioriterade frågor inför EU-valet i maj.