Tre internationella priser till Alecta

Idag offentliggjordes vinnarna i tävlingen IPE Awards, även kallat pensionsbranschens Oscarsgala. Som första svensk tilldelades Magnus Billing ett av galans finaste pris – Pension Fund Leader of the Year Award. Alecta belönades även i kategorien Innovation för sitt banbrytande arbete tillsammans med den holländska pensionsförvaltaren PGGM. Samarbetet mellan Alecta och PGGM prisades även tidigare under hösten av den ansedda tidningen Structured Credit Investor med utmärkelsen Investor of the year.
Magnus Billing

Magnus Billing, Alectas VD, utsågs som första svensk någonsin till Pension Fund Leader of the Year för sitt arbete med att göra Alecta till en av de bästa och mest hållbara pensionsförvaltarna i Europa. Ett av juryns utlåtande lyder:

Alecta follows a state-of the art investment approach, focus on sustainability and future investment topics, management of climate change risks; Mr. Billing is a pioneer in ESG investing with a proven track record.

-          Det här är ett pris som hedrar hela vår organisation. Kapitalförvaltare liksom kundtjänst och kommunikation liksom controllers. Till syvende och sist är det en stark signal till våra kunder att de kan vara trygga med att vi tar hand om deras pensionssparande på bästa sätt, säger Magnus Billing.

Ränteavdelningen prisas återigen

Redan förra året mottog Tony Persson, chef för Alectas ränteinvesteringar, priset för bästa arbete med Fixed Income vid IPE Awards 2019. 2020 uppmärksammas Alectas arbete med att skapa avkastning på kreditsidan, i år både av IPE och SCI.

-          Vi inledde vårt samarbete med PGGM under våren 2020 och har, förutom att motta två priser, även genomfört tre affärer tillsammans. Den senaste var med JP Morgan. Det är innovation när den är som bäst – vi får ut kapital i samhället när det verkligen behövs och skapar samtidigt god avkastning till våra kunder, säger Tony Persson.

Enligt Tony Persson är det extra roligt att bli uppmärksammad just i kategorin innovation, något som vanligtvis inte förknippas med ränteförvaltning.

-          I den lågräntemiljö som vi är i gäller det att hitta nya sätt att skapa bra avkastning, något som vår grupp på Alecta bevisligen är duktiga på. Det gynnar alla våra 2,6 miljoner kunder som får en fortsatt trygg avkastning.

Magnus Billing
Tony Person

+46 8 441 60 00https://www.alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 1000 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,6 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.