Trendbrott i den grafiska branschen – 1000 nyanställningar
Fram till 2024 planerar företagen inom den grafiska branschen att nyrekrytera drygt 1000 personer, vilket är en ökning av antalet anställda med nästan 9 procent. Det visar en ny rekryteringsundersökning som Grafiska Företagen genomför bland sina medlemsföretag vartannat år. Den grafiska branschen ser positivt på framtiden men det finns orosmoln.
I bedömningen av kommande rekryteringsbehov svarar företagen att det framför allt beror på utökad verksamhet, ett tydligt tecken på att det finns en stark framtidstro. Även 2021 rekryterades ovanligt många till branschen, 900 personer, men då handlade det framför allt om ersättningsrekryteringar kopplade till neddragningar som skedde under pandemiåren.
- Det är ett tydligt trendbrott i en bransch som genomgått en stor strukturomvandling i och med digitaliseringen. Under ett antal decennier har verksamheter slagits ut, konsoliderats och hittat nya affärsmodeller. Det känns mycket positivt att kunna konstatera att våra medlemsföretag nu har en tydlig framtidsoptimism, säger Eva Glückman vd Grafiska Företagen
En konsekvens av rekryteringsbehovet är att företagen nu har svårare att rekrytera. 50 procent av företagen uppger att det är svårt. Brist på rätt utbildning är den orsak till rekryteringssvårigheter som ökat mest. Rekryteringsbehovet är nästan lika stort för tjänstemän som för yrkesarbetare ett tecken på att branschen rör sig uppåt i förädlingskedjan.
- Den grafiska branschen är relativt liten men har stor betydelse för andra branscher. Exempelvis krävs 1000 tryckta etiketter till varje nyproducerad bil och livsmedelstillverkningens omställning från plastförpackningar kräver stora mängder pappförpackningar konstaterar Eva Glückman, vd Grafiska Företagen
Förutom utmaningen att hitta rätt kompetens är världsläget ett orosmoln för branschen. De höga energipriserna slår dubbelt, både mot papperspriserna och själva produktionen. Svårigheter med logistikkedjor och insatsvaror finns kvar sedan pandemin och har förvärrats i och med kriget i Ukraina. Vi kan redan idag se hur höga papperspriserna smittar av sig på kostnaderna för till exempel livsmedelsförpackningar och därmed också på livsmedelspriserna ut till konsument. Positivt är dock att den långvariga strejken på världens största pappersproducent, finska UPM precis tagit slut.
Nyckelord
Kontakter
Johan GrauersKommunikationschef
Tel:0706 725 285johan.grauers@grafiska.seDokument
Om
Bransch- och arbetsgivarorganisationen för Sveriges grafiska bransch. Vi företräder 400 medlemsföretag med 12 000 medarbetare. Företag som verkar inom tryck, prepress, etikettryck, förpackningstillverkning, stämpeltillverkning, bokbindning och specialtryck.
Strukturomvandlingen har inneburit att branschen konsoliderats och utvecklats för att möta den nya konkurrensen och kundbehoven. Branschen spänner idag från mindre hantverksmässiga företag till större företag med högteknologisk produktion och en stark grad av digitalisering.
Grafiska Företagen förhandlar fram kollektivavtal och stöttar medlemmarna i rollen som arbetsgivare. Vi driver nätverk och branschfrågor som gynnar företagens konkurrenskraft. En viktig fråga är också att underlätta kompetensförsörjningen
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
Vernissage av bokband för de fyra senaste årens litteraturpristagare18.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mellan den 18 maj – 20 juni 2022 ställs Nobelbanden ut på Tranströmerbiblioteket, Medborgarplatsen, Stockholm. Svenska bokbindare har bundit verk från de senaste fyra Nobelpristagarna i litteratur.
Vinnarna utsedda i PrintPower awards8.4.2022 12:36:02 CEST | Pressmeddelande
Under ett fullsatt event på Berghs School of Communication den 7 april utsågs 10 vinnare i affischtävlingen PrintPowerAwardas. 127 studenterna från de bästa konst- och designskolorna i Sverige hade skickat in bidrag till tävlingen.
GYF:s branschpris på 100 000 kr till MAX Burgers vice koncernchef Christoffer Bergfors10.11.2021 10:30:00 CET | Pressmeddelande
I år går GYF:s branschpris på 100 000 kronor till Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX Burgers, för det arbete han och restaurangkedjan gjort för att uppmuntra barns läsglädje. Stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande, GYF, delar varje år ut priser till personer som på olika sätt utmärkt sig genom att bidra till branschens utveckling. Stiftelsen har även delat ut pris för utbildning, formgivning samt ett uppsatspris.
Eva Glückman blir ny vd för Grafiska Företagen7.10.2021 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Eva Glückman har utsetts till ny vd för Grafiska Företagen. Hon efterträder Ravindra Parasnis som går i pension efter drygt sex år som förbundets vd. Eva som idag är Grafiska Företagens förhandlingschef tillträder befattningen den 1 januari 2022.
Framtidsoptimism i de grafiska branscherna7.6.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trots att många har ett tufft år bakom sig är det oväntat positiva tongångar från företagen inom infomedia och förpackning. Bilden och framtidsförväntningarna skiljer sig något mellan infomedia och förpackning, men båda delbranscherna tror på omsättningsökning framöver. Det visar en undersökning som Grafiska Företagen gjort bland sina medlemsföretag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum