Trots förslag till stöd – resenärer riskerar att inte få tillbaka sina pengar

– Som förslaget ligger nu kommer arrangörerna inte att kunna få ta del av lånen förrän till sent på våren eller nästa sommar. Det innebär att många resenärer kommer att ha fått vänta mer än ett år på sina pengar. Skulle arrangörer i mellantiden gå i konkurs på grund av alla återbetalningskrav, kommer många resenärer att till slut inte få tillbaka sina pengar alls, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för resebranschorganisationen SRF.

Det föreslagna lånet skall täcka den del som arrangören inte har fått återbetalt från leverantörer som flygbolag och hotell. Regeringens föreslår vidare att stödet enbart skall gå till arrangörer som ännu inte betalat tillbaka för inställda resor.

– Vi tycker det är rimligt att arrangörer som tagit upp andra dyrare lån för att återbetala sina kunder också skall kunna ta del av detta lån. Annars riskerar det att snedvrida konkurrensen och diskriminera de företag som gjort rätt för sig, säger Didrik von Seth.

Pandemin och UD:s avrådan från resor har inneburit att 100-tusentals resor har ställts in. Enligt paketreselagen har arrangören krav på sig att inom 14 dagar betala tillbaka hela resans pris till kunden. Detta oberoende om leverantörer som flygbolag och hotell återbetalar sin del av resan. Detta försätter alla arrangörer i en extrem svår sits.

Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF, har cirka 300 medlemsföretag som sysselsätter 7 800 anställda. De stod för mer än 80 procent av svenska resebyråers och researrangörers omsättning på 60 miljarder kronor 2019. SRF arbetar för sunda konkurrensförhållanden och en positiv utveckling av den svenska resebranschen. Medlemskap i SRF innebär en kvalitetsstämpel och krav på att följa SRF:s riktlinjer och stadgar.

Minimal risk att smittas av corona vid utlandsresa27.10.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

Enligt flygbranschorganisationen IATA är risken för att smittas av coronaviruset vid flygresor är extrem liten. Man har bara konstaterat ett fall på 27 miljoner resenärer. Samtidigt meddelar den europeiska charterjätten TUI att man sedan pandemin startade haft 2,1 miljoner resande från olika länder och av dessa har endast 163 bekräftats blivit smittade under resan. Detta är färre än 0,5 av 100 000 under en 7 dagarsperiod. Samma bild delas samtliga svenska researrangörer.