Schibsted

Truecaller tilldelas Årets Affärsbragd 2022

Dela
Med visionär blick bortom landets gränser och en stark tilltro till varje medarbetares förmåga till innovation har de skapat ett internationellt stjärnbolag. Nami Zarringhalam och Alan Mamedi belönas nu med SvD Affärsbragd 2022 för sitt Truecaller.
Truecaller tilldelas SvD  Affärsbragd 2022. Alan Mamedi tar emot priset av prins Daniel och SvD:s chefredaktör Anna Careborg. Foto: Björn Larsson Rosvall/SvD
Truecaller tilldelas SvD Affärsbragd 2022. Alan Mamedi tar emot priset av prins Daniel och SvD:s chefredaktör Anna Careborg. Foto: Björn Larsson Rosvall/SvD

Spotify. Klarna. Och nu Truecaller. Tre svenska bolag som alla kan sälla sig till gruppen framgångsrika företag som tilldelats SvD Affärsbragd. Utdelningen skedde i år i samband med SM i Ung Företagsamhet och priset delades ut av prins Daniel, tillsammans med  SvD:s chefredaktör Anna Careborg och Carnegies vd Björn Jansson.

– En otroligt stor och rolig bekräftelse, inte minst när man tittar på de tidigare vinnarna. Så kul att vara där uppe med dem, säger Alan Mamedi som grundat Truecaller tillsammans med Nami Zarringhalam.

Det är nionde året i rad som SvD, med stöd från Carnegie, delar ut priset, i år genomfördes ceremonin på Svenska Mässan i Göteborg.

Truecaller har 300 miljoner aktiva användare som via bolagets app kan verifiera kontakter och blockera oönskade samtal och meddelanden. Grundarna Nami Zarringhalam och Alan Mamedi tog bolaget till Stockholmsbörsen förra året – den största technoteringen hittills i Sverige. I sin prisnominering skriver den helt eniga juryn:

”Där andra ser gränser ser de nya möjligheter. Där andra blockeras av motgångar finner de kraft att växa. Med en tydlig vision – och en stark tro på varje medarbetares förmåga till innovation – har de skapat en internationell storspelare som gör livet lite tryggare och världen lite mer öppen för hundratals miljoner människor, varje dag. En bragd i sann bemärkelse.”

Nominerade till finalen av SvD Affärsbragd var även Henrik Sandell och Peter Lindgren (Consid), Kjell Arvidsson, Robert Gerstmann, Johan Hedberg, Kristian Männik, Henrik Sandell och Björn Zethraeus (Sinch), Moa Gürbüzer (Oddbird), Ali Mohamed, Yosef Mohamed, Khalid Qassim, Abdirahman Ahmed och Mustafa Osman (Transfer Galaxy).

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv.: E-post: daniel.kederstedt@svd.se
 
I juryn för SvD Affärsbragd ingår Björn Jansson, Carnegie, Sophia Bendz, affärsängel och investerare via Cherry Ventures, Andra Farhad, entreprenör som står bakom Börshajen, Alexander Huseby, vd Centrum för Näringslivshistoria, Elisabeth Thand Ringqvist, grundare och partner affärsängelfonden E14 Invest, Anna Careborg, vd och chefredaktör SvD, samt Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv.
 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Truecaller tilldelas SvD  Affärsbragd 2022. Alan Mamedi tar emot priset av prins Daniel och SvD:s chefredaktör Anna Careborg. Foto: Björn Larsson Rosvall/SvD
Truecaller tilldelas SvD Affärsbragd 2022. Alan Mamedi tar emot priset av prins Daniel och SvD:s chefredaktör Anna Careborg. Foto: Björn Larsson Rosvall/SvD
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye