Trump och Clinton i mediernas rampljus

Sedan årets början har svenska medier skrivit nära 66 000 artiklar om Donald Trump och 48 500 artiklar om Hillary Clinton. I jämförelse med valet 2012 har bevakningen av presidentkandidaterna mer än fördubblats.

- Den stora uppmärksamheten kring presidentvalet i landet i väst ökar för varje år och svensk media storsatsar i år med många egna reportrar på plats. Det gör att de svenska journalisterna inte enbart behöver förlita sig på den amerikanska bevakningen. De kan göra egna vinklar och intervjuer med bland annat kampanjledare och de röstberättigade, säger Ioanna Lokebratt, medieanalytiker på Retriever.

Intresset för Clinton och Trump har ökat markant sedan i somras. Från juli har Donald Trump varit mer omskriven i svensk media än vår egen statsminister Stefan Löfven. Bara i oktober skrivs nära 25 000 artiklar om Trump och Clinton vilket kan jämföras med drygt 8 000 om statsministern.

- Ju närmare valet vi kommer, desto större fokus riktas mot kandidaterna och stormarna kring dem. Det är såklart tacksamt för media att Trump skriver uppseendeväckande tweets eller blir anklagad för sexuella övergrepp, och att FBI utreder Clinton för säkerhetsbrister i sin mejlhantering. Valkampanjerna skapar en personfixerad dramaturgi, långt från de politiska sakfrågorna, och närmare fiktion än verklighet. Vår erfarenhet är att personfrågor väcker mer engagemang och intresse hos allmänheten vilket såklart triggar medierapporteringen, fortsätter Ioanna Lokebratt.

Under samma period 2012 skrevs nära 39 000 artiklar om Barack Obama och drygt 21 000 artiklar om Mitt Romney.

Om undersökningen
Medieanalysföretaget Retriever har undersökt hur många artiklar som har skrivits om presidentkandidaterna Hillary Clinton och Donald Trump. Underlaget i undersökningen baseras på antal artiklar i samtlig svensk redaktionell media, både print och webb, samt etermedias nyhetssändningar under perioden 1 januari 2016 till 31 oktober.

Sammanlagt har 65 776 artiklar skrivits om Donald Trump och 48 567 artiklar om Hillary Clinton.