TT Nyhetsbyrån byter vd

Jonas Eriksson slutar som vd och chefredaktör på TT Nyhetsbyrån AB. ”Uppdraget förändras och då känns det, efter åtta år som chef, som ett bra tillfälle att lämna vidare”, säger Jonas Eriksson. Per-Anders Broberg blir ny tillförordnad vd och chefredaktör.

Tidigare i dag meddelades att medieanalysföretaget Retriever AB kommer att drivas mer fristående från majoritetsägaren TT Nyhetsbyrån AB.

I samband med denna nya strategi lämnar också Retrievers ordförande och TT Nyhetsbyråns vd och chefredaktör Jonas Eriksson alla sina uppdrag inom TT-Gruppen. Han tillträdde 2011 och kom då närmast från rollen som vice vd i Bonnier Broadcasting and Entertainment.

”Det har varit roligt men utmanande att med stabil lönsamhet driva TT genom den digitala transformation som också våra ägare och många kunder går igenom. Vi har bland annat fusionerat in medieservicebyrån TT Spektra, Svenska Grafikbyrån samt bildbyråerna Scanpix och IBL för att stärka nyhetstjänsten”, säger Jonas Eriksson.

”Vi har framgångsrikt lanserat pressmeddelandetjänsten Via TT och Retriever med dotterbolagen i Sverige, Norge, Danmark och Finland har utvecklats positivt”, säger Eriksson som också varit ordförande för den europeiska organisationen för nyhetsbyråer EANA samt det globala affärsnätverket för nyhetsbyråer Minds.

TT Nyhetsbyrån ägs av Bonnier News, Schibsted och NTM. Styrelsen har nu utsett försäljningschefen Per-Anders Broberg till tillförordnad vd, chefredaktör och ansvarig utgivare. Broberg har varit vd för publicistorganisationen Utgivarna och biträdande chefredaktör för Expressen.

”TT:s kvalitet och trovärdighet är central. Vårt uppdrag och kundernas behov måste gå hand i hand. Tillsammans med alla duktiga medarbetare i Stockholm, Malmö, Göteborg, Bryssel och Sydney ska vi fortsätta förmedla innehåll och tjänster med hög kvalitet till våra kunder”, säger Broberg.

Mats Johansson, styrelseordförande i TT Nyhetsbyrån, säger: ”Jag vill tacka Jonas Eriksson för alla framgångsrika år. Ägarna är fast beslutsamma om att Sverige behöver en stark nationell nyhetsbyrå och nu inleds en rekrytering av ny vd och chefredaktör. Under tiden anser vi att Per-Anders Broberg, med sin erfarenhet av både publicistik och affärer, är rätt person att leda TT.”

Mats Johansson, ordförande TT Nyhetsbyrån: 070-319 19 04

Jonas Eriksson, avgående vd TT Nyhetsbyrån: 070-697 62 35

Per-Anders Broberg, tf vd TT Nyhetsbyrån: 070-558 29 57

Om TT Nyhetsbyrån

Tidningarnas Telegrambyrå grundades 1921 som en oberoende nyhetsförmedlare. I dag är namnet TT Nyhetsbyrån varav cirka 150 av 200 medarbetare jobbar med nyhetsproduktion. Bolagen i TT-Gruppen omsätter cirka 700 miljoner kronor.

Jonas Eriksson, avgående vd TT Nyhetsbyrån Foto: Jessica Gow/TT
Per-Anders Broberg, tf vd TT Nyhetsbyrån. Foto: Pontus Lundahl/TT

TT Nyhetsbyrån erbjuder Nordens största utbud av bilder, videor, infografik och nyhetsmaterial. Vi hjälper marknadsavdelningar, myndigheter och mediekoncerner med innehåll. Som nationell nyhetsbyrå spelar TT också en central roll i många organisationers nödvändiga omvärldsbevakning. Sedan snart ett sekel bygger vi affärer och skapar trovärdighet som oberoende aktör i Mediesverige.

TT lanserar bildtjänst med AI9.6.2022 13:04:04 CEST | Pressmeddelande

TT Nyhetsbyrån hanterar dagligen tusentals bilder och har Nordens största bildbank. Med den erfarenheten i ryggen lanserar TT nu Mediebanken, ett digitalt arkiv för bilder och rörligt material. Mediebanken gör det möjligt för både små och stora verksamheter, även utanför mediesfären, att samla, lagra och hantera olika typer av mediematerial – framför allt bilder och videor. I och med lanseringen öppnas en dörr till ett användarvänligt arbetsflöde via webben för allt från ansiktsigenkänning med AI till beskärning och publicering.