TT Nyhetsbyrån förvärvar Shootitlive

TT Nyhetsbyrån köper direktpubliceringsföretaget Shootitlive och växlar upp sin satsning på liverapportering.

Jonas Eriksson, vd och chefredaktör för TT Nyhetsbyrån.

TT Nyhetsbyrån och Shootitlive har haft ett framgångsrikt samarbete under flera år vilket nu fördjupas ytterligare. Martin Levy, vd på Shootitlive, kommer att ansluta sig till TT:s team och jobba med affärsutveckling.

– Shootitlives expertis och plattform för direktpublicering ligger i framkant. Genom att få in Shootitlive och Martin i teamet tar vi ett stort steg framåt i vår satsning på liverapportering, säger Jonas Eriksson, vd och chefredaktör på TT Nyhetsbyrån. Vi ser att live-flöden av bilder och video blir mer och mer viktiga för medieföretag, såväl som för företag utanför mediebranschen.

Shootitlive, som är en tjänst för bildbyråer och tidningar, låter fotografer ute på fältet direktpublicera bilder och video. Shootitlive grundades 2008 av Martin Levy och Eivind Vogel-Rödin och visar mer än hundra miljoner bilder och videoströmmar varje månad med Skandinaviens största tidningar som kunder.

– Vi har hittat hem! TT Nyhetsbyrån och Shootitlive är en perfect match. Tillsammans med TT:s fotografer och deras enorma bildbank ska vi fortsätta att utveckla morgondagens bildbyråtjänster säger Martin Levy, vd och medgrundare av Shootitlive.

Jonas Eriksson, vd och chefredaktör TT Nyhetsbyrån
070-697 62 35, jonas.eriksson@tt.se

Martin Levy, vd Shootitlive
073-150 00 22, martin@shootitlive.com

Jonas Eriksson, vd och chefredaktör för TT Nyhetsbyrån.
Shootitlive grundades 2008 av Martin Levy och Eivind Vogel-Rödin

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Fredrik Lerneryd mottagare av TT:s Fotostipendium24.11.2016 11:54Pressmeddelande

Fredrik Lerneryd är årets vinnare av TT:s Fotostipendium. Han belönas med 30 000 kronor för att kunna avsluta projektet ”Slumbalett”, som skildrar en balettklass i Kibera, ett slumområde beläget i Nairobi i Kenya. – När jag är färdig planerar jag en utställning som jag vill visa i Kenya först och främst, men även utanför landet, svarar Fredrik på frågan om hur pengarna ska användas. Juryn föll för det lågmälda sättet på vilket en spirande optimism utstrålas, och en skildring som visar på en annan miljö än den ensidigt eländiga. Se alla bilderna här: Stipendiets hemsida Om priset: TT:s Fotostipendium riktar sig till unga nordiska fotografer som är 30 år eller yngre och som behöver ekonomiskt stöd för att genomföra ett påbörjat fotografiskt projekt.   Jury 2016 Nina Korhonen – med flera utställningar och egna fotoböcker bakom sig, varav en erhöll Svenska Fotobokspriset 2004, ”Anna Amerikan mummu”. Nina arbetar även med workshops och undervisar i fotografi och bildkonst runtom i Europa, b