TT Nyhetsbyrån storsatsar på kungligt dop

TT Nyhetsbyrån blir officiell bildbyrå vid prins Gabriels dopceremoni. Dopet av prins Gabriel, son till prins Carl Philip och prinsessan Sofia, hålls den 1 december 2017. TT Nyhetsbyrån ansvarar för hela stillbildsproduktionen under dopceremonin i Drottningholms slottskyrka. I uppdraget ligger även att TT förser andra medier i Sverige, och nyhetsbyråer världen över, med material.

Prins Gabriel. Obligatorisk byline: Prins Carl Philip / photo@royalcourt.se

”Det krävs många veckors planering och samordning för att leverera förstklassigt material vid ett kungligt dop. Det är ett stort och viktigt uppdrag och våra fotografer och redaktörer har mycket lång erfarenhet av liknande tillställningar. Våra bilder från tidigare dop har varit mycket uppskattade av såväl svensk som internationell press, och vi ser fram emot att förse dem med unikt material även denna gång", säger Marika Långström, övergripande nyhetschef på TT Nyhetsbyrån.

TT Nyhetsbyrån har lång erfarenhet av liknande uppdrag. Så sent som förra året var nyhetsbyrån officiell bildbyrå vid prins Alexanders dop och har även haft hedersuppdraget vid samtliga kungabarnens bröllop.

TT satsar stort och har flera stillbildsfotografer på unika positioner inne i kyrkan. Utanför kyrkan står också fotografer och en videofotograf. Redaktionen är extra bemannad, bland annat med rutinerade bildredaktörer, som snabbt skickar ut de exklusiva bilderna, och med videoredaktörer som producerar livesändningar samt redigerar inslag. Förutom stillbilder, livesändningar och inslag erbjuder TT också Shootitlive och satsar på direktrapportering. Inför ceremonin är det också förberett med förklarande nyhetsgrafik.

Marika Långström
Övergripande nyhetschef