Tuff start på det nya året för dagligvaruhandeln

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 9,5 procent under januari 2023, jämfört med samma månad 2022. Men ökningen kunde inte kompensera för den ännu högre prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker som under januari steg till 19,6 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex.
- Januari, årets fattigaste månad, blev ännu fattigare i år och det syns också i dagligvaruhandelns försäljning. Den prisjusterade försäljningsutvecklingen är fortsatt negativ, vilket betyder att volymerna drastiskt fortsätter minska och att konsumenter handlar billigare eller färre varor även under början av 2023, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i januari till 11,5 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 18,5 procent. Hemleverans minskade med 6,9 procent och upphämtning i butik med 30,2 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i januari till 4,9 procent.
- Försäljningen i butik växte med 11,5 procent i januari och stod för hela tillväxten i dagligvaruhandeln. Större del av konsumtionen fortsätter att skifta till fysisk handel, samtidigt är e-handelsandelen fortsatt stabil kring 5 procent, avslutar Karin Brynell.
Kalendereffekten för januari beräknas till 0,5 procent. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 9,1 procent under januari månad. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till -10,5 procent.
Dagligvaruindex för februari publiceras 16 mars.
För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Nyckelord
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seBilder
Dokument
Om
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Dagligvaruhandeln lägger större fokus på frukt och grönsaker – idag lanseras Dagligvaruindex frukt och grönt16.5.2023 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Som ett led i arbetet med folkhälsofrågor vill dagligvaruhandeln öka fokus på försäljningen av frukt och grönsaker. Svensk Dagligvaruhandel lanserar därför idag Dagligvaruindex frukt och grönt som är en ny statistikinsamling över volymutvecklingen av frukt och grönsaker i Sverige.
Fortsatt minskande volymer i dagligvaruhandeln i april16.5.2023 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,5 procent under april 2023, jämfört med samma månad 2022, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Matmissionen öppnar ny butik i Norrtälje8.5.2023 08:15:00 CEST | Pressmeddelande
Den 11 maj öppnar Matmissionen, Stockholms Stadsmissions koncept för sociala matbutiker, en ny butik i Norrtälje. Matmissionen syftar till att minska matfattigdom och matsvinn, samt erbjuda arbetsträning till människor som står långt ifrån arbetsmarknaden.
Den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln fortsatt negativ i mars18.4.2023 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 8,9 procent under mars 2023, jämfört med samma månad 2022, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Fortsatt pressat läge för dagligvaruhandeln under februari16.3.2023 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 9,1 procent under februari 2023, jämfört med samma månad 2022, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Ökningen väger inte upp för den ännu högre prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker som i februari uppgick till 21,0 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex, vilket gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till -11,9 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum