Tuffa tider slår mot försäljningen av julklappar – väntas minska med 1 miljard
Oroliga tider, vilket medför att konsumenterna håller hårdare i plånboken, har en negativ påverkan på handeln. Svensk Handels prognos är att den totala julklappshandeln i år uppgår till 22 miljarder kronor, vilket är en minskning med 1 miljard jämfört med Svensk Handels uppföljande mätning efter fjolårets julklappshandel. Det är även ett markant tapp i volym, då den höjda prisnivån leder till att pengarna räcker till färre varor. Därutöver planerar drygt var tredje minskade inköp av julklappar, vilket är i nivå med pandemiåret 2020.
- Många handlare vittnar om oerhört tuffa tider just nu. Elpriser som skjuter i höjden och kommande hyresökningar skapar en stor oro. Den julhandel vi nu befinner oss i är därför i år särskilt viktig. Vi hoppas nu på en god jul för landets alla handlare, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Julen blir allt viktigare för handeln
Julen har sedan länge varit handelns viktigaste försäljningshögtid. Så även i år, då fler än 7 av 10 handlare uppger att julhandeln är viktig för försäljningen. Störst betydelse har högtiden för dagligvaruhandeln, där hela 9 av 10 handlare uppger att perioden har särskilt betydelse.
- Att julhandeln blir allt viktigare beror till mångt och mycket på att handlare under denna period hoppas på en god omsättning, vilket behövs inför de första månaderna på det kommande året som vi av erfarenhet ofta är svagare handelsmånader. Många handelsföretag är alltså beroende av en bra julhandel, säger Sofia Larsen.
Allt fler julklappar handlas online och under Black Friday
Pandemin medförde att allt fler fick upp ögonen för e-handeln, och det verkar vara en trend som etsat sig fast. 7 av 10 konsumenter uppger att de kommer att handla några av alla julklappar online i år. Att fler väljer att göra sina inköp online kan också härledas till Black Friday, då nästan 6 av 10 konsumenter uppger att de handlat julklappar under perioden.
- Det är givetvis glädjande för många av våra medlemmar som bedriver e-handel att intresset kring att handla online fortsätter att växa, inte minst givet den tuffa internationella konkurrens som finns. I rapporten går även att läsa att fler kommer att handla sina julklappar i lokala butiker, vilket visar på att vi i våra konsumentmönster uppskattar såväl fysisk som digital handel, säger Sofia Larsen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Tre av fyra tillträdesförbud till butik överträddes 20232.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lagen om tillträdesförbud till butik ger inte handlarna det skydd som utlovats. Trots att mer än tre år gått sedan lagen infördes gör domstolarna fortsatt helt olika tolkningar, visar en omfattande analys som Svensk Handel gjort. - Det är ett lotteri. Såhär kan det inte fungera i en rättsstat, säger Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel.
Avvaktande framtidsförväntningar inom handeln29.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Efter en inledning av året där optimismen bland handlarna steg förhållandevis kraftigt från låga nivåer, är tongångarna nu betydligt mer avvaktande. De ökningar som trots allt noteras sker från låga nivåer, vilket innebär att branschen fortsatt är pressad till följd av den tuffa ekonomiska situationen. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för april månad.
Second hand omsatte 4,8 miljarder under årets första kvartal24.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Intresset för second hand befinner sig fortsatt på en hög nivå. Omsättningen i mars var 1,6 miljarder kronor, vilket innebär att den totala omsättningen för årets första kvartal blev 4,8 miljarder kronor. Även denna månad var e-handeln den dominerande försäljningskanalen för second hand. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för mars månad.
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum