Tungviktare bakom tjänst för musikproducenter

Musiktjänsten Session ska hjälpa upphovsmakare att få rätt ersättning och erkännande för sina arbeten. Grundaren är låtskrivaren NICLAS MOLINDER som backas upp av två tungviktarna MAX MARTIN och BJÖRN ULVAEUS. ”Jag förstod ju att ingen skulle lyssna på en liten sketen snubbe från Örebro”, säger han till EFN Ekonomikanalen.
Från vänster: Björn Ulvaeus, musiklegend, Niclas Molinder, grundare av Session, och Max Martin, stjärnproducent. Foto: Session.

Session riktar sig till alla aktörer som har en roll i skapandet och spridningen av musik. Där ingår allt från låtskrivare, musiker, producenter och managers till streaming- och skivbolag. Tjänsten samlar in all relevant data till musiken på en gemensam plats.

”Det är data som är helt avgörande för att musikkreatörer ska få rätt betalt och sina credits när musiken används”, säger Niclas Molinder.

Tjänsten grundades 2012 och hette då Auddly. Niclas Molinder menar att konceptet var för tidigt ute vilket kan vara orsaken till att det tagit tid för tjänsten att etableras. Men nu har de stora skiv- och streamingbolagen fått upp ögonen för Session.

”Äntligen, efter alla dessa år, har vi det breda stöd från musikindustrin internationellt som vi behöver”, säger han och fortsätter.

”Nu har de stora majorbolagen Universal, Sony, Warner och streamingbolag som Spotify, Youtube, Apple och Pandora äntligen börjat förstå.”

Huvudägare i Session är Björn Ulvaeus och en mindre del ägs av en annan svensk musikgigant, Max Martin.

”Jag ville skapa ett verktyg, en digital plattform, som skulle förändra musikindustrin i hela världen och jag förstod ju att ingen skulle lyssna på en liten sketen snubbe från Örebro, så jag måste ha tunga namn”, säger Niclas Molinder.

Se hela inslaget med Niclas Molinder här. (3:48 min, nytt fönster)

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, reklamfri och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal tre år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.