Turister och Sydafrikas befolkning kritiska mot troféjakt

Sydafrikas uppmuntrande inställning till troféjakt på vilda djur hotar både djurens välfärd och landets turistindustri. Det visar en ny undersökning som gjorts på uppdrag av World Animal Protection.

Nick Stewart, kampanjchef för vilda djur i World Animal Protection, säger:

"Allt fler turister vill resa på ett ansvarsfullt sätt. Sydafrika kommer att skjuta sig själv i foten och skada sitt anseende i världen om landet legitimerar troféjakt. Men än är det är inte för sent att ändra sig och i stället tydligt stödja en djurvänlig och ansvarsfull turism, som har stora möjligheter att växa. Sydafrikas regering borde engagera sig för att få ett slut på troféjakten – för gott.”

Så sent som förra året aviserade den sydafrikanska regeringen en viktig djurvänlig förändring att stoppa uppfödningen av lejon i fångenskap. Nu är tongångarna helt annorlunda, när regeringen är på väg att stödja troféjakt för att stärka statskassan på bekostnad av landets vilda djur.

Men de här planerna kan få motsatt effekt mot vad politikerna hoppas. Ett officiellt politiskt godkännande av den grymma troféjakten riskerar att skrämma bort turister från Sydafrika och därmed få en negativ inverkan på landets ekonomi.

Stark kritik

World Animal Protection bad undersökningsföretaget Flood + Partners att titta närmare på attityderna till den sydafrikanska troféjakten. I undersökningen deltog omkring tusen sydafrikaner och 10 000 turister från de nio länder som ligger i topp för turismen i Sydafrika: Storbritannien, USA, Tyskland, Frankrike, Nederländerna, Australien, Brasilien, Indien och Kanada.

Enkäten gav ett mycket tydligt resultat. Det finns ett starkt motstånd mot troféjakten, både hos turister och Sydafrikas invånare, och en tydlig önskan att finansiera skyddet av de vilda djuren med djurvänliga alternativ, som ansvarsfull turism.

Av dem som deltog i opinionsundersökningen ansåg

• 84 procent av de internationella turisterna att den sydafrikanska regeringen bör prioritera djurvänlig turism framför troféjakt
  • 74 procent av de internationella turisterna att ett officiellt stöd för troféjakt kommer att skada Sydafrikas rykte och 72 procent skulle avskräckas från att besöka landet helt och hållet
  • 70 procent av sydafrikanska medborgare att deras land skulle vara ett mer attraktivt turistmål om troféjakten var förbjuden
  • 74 procent av de sydafrikanska medborgarna att troféjakt är ett oacceptabelt sätt att få in pengar när alternativ för djurvänlig turism inte har utnyttjats fullt ut.

-       Resultatet talar med andra ord starkt för att en avveckling av troféjakt och en satsning på djurvänlig turism har stor potential att förbättra Sydafrikas internationella rykte som ett ansvarsfullt turistland för djurvänliga upplevelser. En sådan omställning skulle kunna göra landet ännu mer attraktivt som resmål för djurvänliga turister och resebyråer, säger Lina Dahl, kampanjansvarig på World Animal Protection Sverige.

Svenskarna för importförbud

Organisationen vill att även Sverige bidrar till arbetet med att motverka troféjakten i Sydafrika och andra delar av världen.

Inför riksdagsvalet den 11 september har World Animal Protection Sverige bett Novus att genomföra en opinionsundersökning om svenskarnas inställning till viktiga frågor, som anses särskilt viktiga för politikerna att ta tag i för en djurvänlig och hållbar framtid. En av frågorna Novus ställt är om Sverige ska motverka troféjakten på vilda djur genom att förbjuda import av jakttroféer till Sverige.

Undersökningen visar att det finns ett starkt stöd hos svenska folket för ett förbud: hela 66 procent är för och bara 13 procent är mer eller mindre mot ett importstopp.

Roger Petersson, generalsekreterare i World Animal Protection Sverige, säger:

”Novus-undersökningen är helt i linje med vår uppfattning och ett klart besked till de politiker som väljs in i riksdagen för de kommande fyra åren. World Animal Protection Sverige vill se ett slut på den grymma troféjakten och uppmanar regering och riksdag att skydda de vilda djuren genom att införa ett förbud mot införsel av jakttroféer till Sverige.”

Mer om World Animal Protections arbete inför valet: https://www.worldanimalprotection.se/valet_2022

Sandra JönssonExpert, vilda djurWorld Animal Protection Sverige

Akademisk bakgrund inom bevarandebiologi och etologi. Har särskilt fokus på djurparker, illegal handel, troféjakt och traditionell medicin.

Tel:073-8292133sandrajonsson@worldanimalprotection.se