Turistrådet hjälper besöksnäringen att hitta personal

Den nya webbplatsen, www.vastsverige.com/jobb  länkar in till de västsvenska företagens egna jobbannonser. Det är kostnadsfritt att ha med en annons, men samtliga arbetsgivare som deltar ska vara anslutna till Hållbarhetsklivet, Västsveriges samlade initiativ för en hållbar besöksnäring.

Det finns ett uppdämt rekryteringsbehov i branschen efter pandemin. Vi vill med denna satsning erbjuda företagen ett gemensamt utrymme där annonser kan samlas under varumärket Västsverige. De sköter själva rekryteringen, men vi på Turistrådet arbetar med att sprida kännedom om sidan genom marknadsföring i både våra egna kanaler och nätverk samt via annonsering. Därmed ökar vi företagens möjligheter att matchas ihop med rätt typ av kompetens, säger Linda Sturk, projektledare Turistrådet Västsverige.

Rekryteringsmässa i Uddevalla 29 mars

Den 29 mars anordnar Turistrådet tillsammans med Arbetsförmedlingen, Visita Västra och Fyrbodals Kommunalförbund en rekryteringsträff i Uddevalla. Här får varje deltagande företag ett eget bord där man presenterar sina rekryteringsbehov och kan snabbintervjua kandidater som besöker mässan. Turistrådet och övriga arrangörer finns också på plats i lokalen för att informera om besöksnäringen som arbetsplats, och hjälpa till att matcha och slussa kandidater till relevanta arbetsgivare som stämmer bäst överens med deras önskemål.

Introduktionsutbildning för serveringspersonal

Under april startar Turistrådet också en helt ny introduktionsutbildning för serveringspersonal. Denna satsning skapar möjlighet för deltagande restauranger att rekrytera en eller flera personer utan tidigare erfarenheter av servering som erbjuds en månads introduktionsutbildning med 70 % subventionerad lön. I denna utbildning varvas teori med praktik, och restaurangernas roll är att agera handledare och erbjuda en praktikplats.

Målet med utbildningen är att personen ska vara fortsatt anställd efter avslutad introduktionsutbildningen. Vi tror att detta kan vara ett bra sätt att skapa ett steg in på arbetsmarknaden för unga, samtidigt som vi förhoppningsvis bidrar till att lösa bemanningsproblemet inom restaurangbranschen, säger Linda Sturk.

All information om dessa insatser finns samlad på turistradet.com/kompetensforsorjning.

Storsatsning på filmen som upplevelse i Västra Götaland23.8.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 1 september drar Turistrådet Västsverige igång sin kampanj Kulturhöst i Västsverige, som presenterar kulturupplevelser man kan uppleva i Västsverige de kommande månaderna. En av nyheterna för året är att lyfta fram Västra Götaland som Skandinaviens ledande filmregion, fylld av inspelningar, filmfestivaler och inte minst biografer. Här samarbetar Turistrådet Västsverige med 30-årsjubilerande Film i Väst.