Två beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas två beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, onsdagen den 5 december 2018.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                            Alexander Lindqvist-Hansen
Förening:                      Västerviks IK
Adress:                         Box 207, 59323 VÄSTERVIK
Matchdatum:                2018-12-02
Mellan:                          Västerviks IK – AIK, HockeyAllsvenskan
Domare/Anmälare        David Bergman
Böter                             5 000:- betalas senast 2019-01-04

BESLUT
Efter match mellan Västerviks IK och AIK, HockeyAllsvenskan, den 2 december 2018 åläggs Alexander Lindqvist-Hansen, Västerviks IK. följande straff för diving:
Böter om 5 000 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av en anmälan, ett yttrande från Alexander Lindqvist-Hansen samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: Efter 39:21 i matchen mellan Västervik och AIK, och efter en sargduell jobbar Västerviks nr.64 Alexander Lindqvist-Hansen efter pucken. Spelaren får en mindre påverkan från AIK-spelaren och slänger sig för att försöka få till en utvisning. Spelaren visas ut för diving. Efter videogranskning efter matchens slut konstaterar jag att divingen ska bedömas som flagrant och därav anmälas.
Alexander Lindqvist-Hansen: Efter ett nerlägg uppstår en kamp om pucken i hörnet mellan mig och en AIK spelare. Han trycker upp mig mot sargen men jag lyckas få loss pucken. När jag ser att pucken är lös så försöker jag ta mig loss och röra mig mot pucken. AIK spelaren inser då att jag är på väg att få tag i pucken och greppar då tar med sin vänsterhand i mina byxor och trycker min höft in mot sargen igen som man tydligt ser på videon. Detta gör att jag inte får fram mitt vänsterben som jag behöver för att stödja på och då faller jag. Jag förstår att det ser ut som att jag faller lätt men där är en solklar orsak och fysiska anledningar som leder till detta. Jag är inte en spelare som filmar eller lägger mig ner och kommer aldrig vara det heller.
Disciplinnämnden gör följande bedömning. Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Alexander Lindqvist-Hansen gjort sig skyldig till en diving. Nämnden anser att den är av sådan art att den bör leda till bestraffning i form av ett måttligt bötesstraff.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 14 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 65.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                             Andreas Heier
Förening:                       IK Pantern
Adress:                          Kirsebergs Ishall, 21222 MALMÖ
Matchdatum:                 2018-12-02
Mellan:                           Södertälje SK - IK Pantern, HockeyAllsvenskan
Domare/Anmälare        Anders Sandahl
Avstängningsperiod    2018-12-03 - 2018-12-07 - 2 match(er)

BESLUT
Efter match penalty i match mellan Södertälje SK och IK Pantern, HockeyAllsvenskan, 2018-12-02, åläggs Andreas Heier, IK Pantern, följande straff för unsportmanlike conduct:
Avstängning fr.o.m. den 3 december 2018 t.o.m. den 7 december 2018. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
Avstängningen bedöms motsvara 2 matcher, inklusive den automatiska som följer vid ett match penalty.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan samt ett yttrande från Andreas Heier.
Anmälan: Vid tiden 4.30 i den tredje perioden stoppas spelet för blockering. Panterns nr 76 Andreas Heier stöter ihop med en Södertäljespelare och några lättare knuffar utbyts. När Södertäljespelaren åker därifrån skriker Heier ”jävla bögjävel” efter honom. Båda linjedomarna Jesper Jatko och Marcus Bojling hör detta och ett flertal spelare reagerar på det Heier skriker. Heier ådöms Match Penalty för unsportsmanlike conduct.
Andreas Heier: Jag ber om ursäkt för händelsen i tredje perioden borta mot Södertälje den 2 december. I stridens hetta ska jag vara klok nog att inte utrycka mig så och jag ångrar mitt ordval väldigt mycket. Jag är medveten om att det är totalt fel och något som inte hör hemma någonstans.
Disciplinnämnden: Nämnden finner att det är utrett att Andreas Heier yttrat sig så som framgår av anmälan. Det är ett oacceptabelt språkbruk som strider mot ishockeyns värdegrunder. Andreas Heier har härmed gjort sig skyldig till osportsligt uppträdande – unsportmanlike conduct. Förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara två matcher, inklusive den automatiska som följer vid ett match penalty.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 7 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 75.6 ii.

På disciplinnämndens vägnar

Alexander Ramsay