Två beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas två beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, söndagen den 9 december 2018.

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                           Niklas Svedberg
Förening:                      Timrå IK
Adress:                         Box 263, 86126 TIMRÅ
Matchdatum:                2018-12-08
Mellan:                          Brynäs IF - Timrå IK, SHL
Domare/Anmälare        Christer Lärking
Böter                             5 000:- betalas senast 2019-01-08

BESLUT
Efter match mellan Brynäs IF och Timrå IK, SHL, den 8 december 2018 åläggs Niklas Svedberg, Timrå IK, följande straff för diving:
Böter om 5000 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda ny bestraffning.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan som skett i efterhand, ett yttrande från Niklas Svedberg samt filmsekvenser av händelsen.
Anmälan: Efter 3.20 av period 3 så blir Brynässpelaren nr 74 Danielsson inknuffad i Timråmålvakten nr 89 Svedberg. Svedberg tappar balansen lite och lutar sig mot stolpen. Svedbergs högra skridsko glider bakåt medan hans vänstra skridsko trycker ifrån bakåt mot stolpen och målburen försvinner bort och Svedberg förstärker situationen för att få det att verka som om det var en hård tackling och få med sig en utvisning.
Niklas Svedberg har uppgett följande. Jag tycker anklagelsen är felaktig. Min bild av situationen är att efter kontakten med nr 74 Danielsson, försöker jag att stå emot och knuffa tillbaka med händerna. Därefter tappar jag balansen och har ingen chans att stå emot. På tv bilderna uppe ifrån (red. Bifogad fil) ses det tydligt att jag tappar kontrollen över mitt vänstra ben och således ramlar jag bakåt in i målburen som flyttas av kraften. Jag trycker inte med vänster skridsko som det står i anmälan. Jag försöker parera och återfå balansen mot buren men då den flyttar sig ur sitt läge så ramlar jag självklart bakåt. Förklarar även för domaren att jag inte tycker att det är utvisning men att jag ramlar eftersom att jag blir intryckt i buren som flyttar sig. På videon ser man även tydligt att 74 Danielsson trycker till lite extra med sin ena arm. Att jag, när jag ramlar bakåt vinklar upp benen är självklart som målvakt för inte fastna med knät och således undvika skaderisk.
Disciplinnämnden gör följande bedömning: Genom filmsekvensen finner nämnden det utrett att Niklas Svedberg gjort sig skyldig till diving i enlighet med vad som påstås i anmälan. Nämnden anser att den är av sådan art att den bör leda till bestraffning i form av ett måttligt bötesstraff.

Tillämplig regel: 14 kap 2 § 14 p RF:s stadgar, utvisning enligt regel 65.

På disciplinnämndens vägnar

Johan Nordin

BESTRAFFNINGSÄRENDE
Namn:                            Christoffer Persson
Förening:                       HV 71
Adress:                          Kinnarps Arena, 55454 JÖNKÖPING
Matchdatum:                 2018-12-08
Mellan:                           Mora IK - HV 71, SHL
Domare/Anmälare        Christer Lärking
Avstängningsperiod    2018-12-09 - 2018-12-28 - 4 match(er)
Böter                             15 625:- betalas senast 2019-01-08

BESLUT
Efter match mellan Mora IK och HV 71, SHL, den 8 december 2018 åläggs Christoffer Persson, HV 71, följande straff för checking to the head:

1. Avstängning fr.o.m. den 9 december 2018 t.o.m. 28 december 2018. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
  2. Böter om 15 625 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.

Avstängningen bedöms motsvara 4 matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan som skett i efterhand av ansvarig för SHL:s situationsrum, Christer Lärking, ett yttrande från Christoffer Persson samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: Efter 17.20 av andra perioden. Moraspelaren nr 85 Haga har pucken mitt i zonen utmed sargen. HV71 spelaren nr 6 Persson kommer med fart ner och tacklar Haga i huvudet. Huvudet på Haga slungas in i plexiglaset av kraften i huvudtacklingen. Om disciplinnämnden inte håller med att detta skall klassas som en huvudtackling så anmäler situationsrummet den som en Charging.
Christoffer Persson har uppgett följande. I situationen går jag blad mot puck, jag har ingen uppåtgående rörelse och armen är längs med kroppen. Min axel träffar initialt Hagas axel sen skaver axeln lätt mot Hagas huvud. Tackling utförs utan någon speciell hastighet.
Disciplinnämnden gör följande bedömning Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Christoffer Persson gjort sig skyldig till en huvudtackling. Förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara fyra matcher. Han ska dessutom betala böter med det belopp som framgår av beslutet. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

1. Tacklingen sker mot huvudet, som slungas hårt in i sargen
  2. Stor skaderisk
  3. Det är fråga om återfall (Disciplinnämndens beslut den 16 mars 2018, SIF:s ärende nr 005430)

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 44

På disciplinnämndens vägnar