SchibstedSchibsted

tv.nu släpper Streamingbarometern och rankar SVT Play till årets streamingtjänst

Dela
Är streaming kanske svenskens nya favorithobby? Om man tittar på Streamingbarometern 2021 från tv.nu så finns det mycket som pekar på det. Under maj månad gjorde tv.nu en omfattande undersökning på över 2000 streaminganvändare i Sverige för att samla in mer kunskap och insikter om svenskarnas streamingbeteende. Rapporten som har fått namnet “Streamingbarometern”, kommer framöver ta tempen varje år i en djupgående undersökning. Tv.nu är ett bolag inom Schibsted.
Helena Folcker och Lina Femtvik på tv.nu
Helena Folcker och Lina Femtvik på tv.nu

Bland de svenska streaminganvändarna blev SVT Play rankad som årets streamingtjänst. Undersökningen visade att svensken använder i snitt tre streamingtjänster och här svarade 61% av användarna att de föredrar SVT Play. Tätt därefter ligger Netflix, som varannan person uppger att de gärna använder.

Rapporten visar dessutom att varannan svensk lägger en till tre timmar varje dag på att streama film eller serier. Vilket motsvarar två till sex veckors strecktittande dygnet runt på ett år. 

- Streamingbarometern är helt klart här för att stanna. Vi guidar över 1,5 miljoner svenskar varje vecka och kan genom det få fram massa spännande data kring hur svenskarna streamar. Därför vill vi skapa en årlig rapport som ger intressanta insikter och transparens inom området för både streamingtjänster och andra medier, säger Lina Femtvik, CMO på tv.nu

Insikterna från rapporten pekar även åt att streamingtjänsterna borde satsa ännu mer på utländskt innehåll och dokumentärer. Det visar sig nämligen att svenska serier inte är vad de flesta föredrar. Över 60% av alla svarar att de helst tittar på utländska serier. Nästintill alla har svarat att de gillar dokumentärer och 53% har valt det som sin favoritgenre. Endast 9% uppger att de inte tittar på dokumentärer. 

- Att fler föredrar utländska serier är lite anmärkningsvärt i och med att våra svenska streamingtjänster satsar mycket på lokalt innehåll. Däremot finns det annat innehåll där svenskproducerat står sig starkt såsom t.ex. reality, något som de svenska streamingtjänsterna borde satsa extra på, säger Helena Folcker, VD på tv.nu. 

För ytterligare information, kontakta: 

Lina Femtvik, CMO på tv.nu, +46 70 665 94 87

 

Om tv.nu

tv.nu är Sveriges största tv-guide med över 2,3 miljoner unika besökare varje vecka. Bolaget startades 1999 och blev 2007 en del av Schibsted med systerbolag som Aftonbladet, SvD, klart.se, Hygglo, Blocket, Lendo m.fl. Bolaget har ca 25 anställda och sitter i centrala lokaler i Stockholm, som delas med systerbolagen.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Helena Folcker och Lina Femtvik på tv.nu
Helena Folcker och Lina Femtvik på tv.nu
Ladda ned bild

Dokument

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye