SchibstedSchibsted

tv.nu släpper Streamingbarometern och rankar SVT Play till årets streamingtjänst

Är streaming kanske svenskens nya favorithobby? Om man tittar på Streamingbarometern 2021 från tv.nu så finns det mycket som pekar på det. Under maj månad gjorde tv.nu en omfattande undersökning på över 2000 streaminganvändare i Sverige för att samla in mer kunskap och insikter om svenskarnas streamingbeteende. Rapporten som har fått namnet “Streamingbarometern”, kommer framöver ta tempen varje år i en djupgående undersökning. Tv.nu är ett bolag inom Schibsted.

Helena Folcker och Lina Femtvik på tv.nu

Bland de svenska streaminganvändarna blev SVT Play rankad som årets streamingtjänst. Undersökningen visade att svensken använder i snitt tre streamingtjänster och här svarade 61% av användarna att de föredrar SVT Play. Tätt därefter ligger Netflix, som varannan person uppger att de gärna använder.

Rapporten visar dessutom att varannan svensk lägger en till tre timmar varje dag på att streama film eller serier. Vilket motsvarar två till sex veckors strecktittande dygnet runt på ett år.

- Streamingbarometern är helt klart här för att stanna. Vi guidar över 1,5 miljoner svenskar varje vecka och kan genom det få fram massa spännande data kring hur svenskarna streamar. Därför vill vi skapa en årlig rapport som ger intressanta insikter och transparens inom området för både streamingtjänster och andra medier, säger Lina Femtvik, CMO på tv.nu

Insikterna från rapporten pekar även åt att streamingtjänsterna borde satsa ännu mer på utländskt innehåll och dokumentärer. Det visar sig nämligen att svenska serier inte är vad de flesta föredrar. Över 60% av alla svarar att de helst tittar på utländska serier. Nästintill alla har svarat att de gillar dokumentärer och 53% har valt det som sin favoritgenre. Endast 9% uppger att de inte tittar på dokumentärer.

- Att fler föredrar utländska serier är lite anmärkningsvärt i och med att våra svenska streamingtjänster satsar mycket på lokalt innehåll. Däremot finns det annat innehåll där svenskproducerat står sig starkt såsom t.ex. reality, något som de svenska streamingtjänsterna borde satsa extra på, säger Helena Folcker, VD på tv.nu.

För ytterligare information, kontakta:

Lina Femtvik, CMO på tv.nu, +46 70 665 94 87

Om tv.nu

tv.nu är Sveriges största tv-guide med över 2,3 miljoner unika besökare varje vecka. Bolaget startades 1999 och blev 2007 en del av Schibsted med systerbolag som Aftonbladet, SvD, klart.se, Hygglo, Blocket, Lendo m.fl. Bolaget har ca 25 anställda och sitter i centrala lokaler i Stockholm, som delas med systerbolagen.

Helena Folcker och Lina Femtvik på tv.nu

Anis don Demina leder årets Rockbjörnen-gala – här är de nominerade1.7.2021 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har det svenska folket nominerat årets finalister till musikpriset Aftonbladet Rockbjörnen 2021. Bland de som kan ta hem Rockbjörnar finns bland annat fjolårets stora vinnare Victor Leksell och nykomlingen Clara Klingenström. “Wow, jag är jättetacksam för att ha blivit nominerad och i hela tre kategorier! Det är så kul med allt det positiva som händer för mig och just Rockbjörnen känns väldigt stort då det är folket som röstar.” säger Clara Klingenström.