tv.nu släpper Streamingbarometern och rankar SVT Play till årets streamingtjänst
Bland de svenska streaminganvändarna blev SVT Play rankad som årets streamingtjänst. Undersökningen visade att svensken använder i snitt tre streamingtjänster och här svarade 61% av användarna att de föredrar SVT Play. Tätt därefter ligger Netflix, som varannan person uppger att de gärna använder.
Rapporten visar dessutom att varannan svensk lägger en till tre timmar varje dag på att streama film eller serier. Vilket motsvarar två till sex veckors strecktittande dygnet runt på ett år.
- Streamingbarometern är helt klart här för att stanna. Vi guidar över 1,5 miljoner svenskar varje vecka och kan genom det få fram massa spännande data kring hur svenskarna streamar. Därför vill vi skapa en årlig rapport som ger intressanta insikter och transparens inom området för både streamingtjänster och andra medier, säger Lina Femtvik, CMO på tv.nu
Insikterna från rapporten pekar även åt att streamingtjänsterna borde satsa ännu mer på utländskt innehåll och dokumentärer. Det visar sig nämligen att svenska serier inte är vad de flesta föredrar. Över 60% av alla svarar att de helst tittar på utländska serier. Nästintill alla har svarat att de gillar dokumentärer och 53% har valt det som sin favoritgenre. Endast 9% uppger att de inte tittar på dokumentärer.
- Att fler föredrar utländska serier är lite anmärkningsvärt i och med att våra svenska streamingtjänster satsar mycket på lokalt innehåll. Däremot finns det annat innehåll där svenskproducerat står sig starkt såsom t.ex. reality, något som de svenska streamingtjänsterna borde satsa extra på, säger Helena Folcker, VD på tv.nu.
För ytterligare information, kontakta:
Lina Femtvik, CMO på tv.nu, +46 70 665 94 87
Om tv.nu
tv.nu är Sveriges största tv-guide med över 2,3 miljoner unika besökare varje vecka. Bolaget startades 1999 och blev 2007 en del av Schibsted med systerbolag som Aftonbladet, SvD, klart.se, Hygglo, Blocket, Lendo m.fl. Bolaget har ca 25 anställda och sitter i centrala lokaler i Stockholm, som delas med systerbolagen.
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications, Schibsted Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder
Dokument
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
Rockbjörnen intar Gröna Lund – avslutar livesommaren med musikfest3.6.2024 08:01:00 CEST | Pressmeddelande
Rockbjörnen, Aftonbladets och svenska folkets stora musikpris, intar i år Gröna Lund. Den 18 september fylls nöjesparken med sommarens hetaste artister – och omkring 8 000 engagerade fans. Det blir en livesänd prisutdelning där svenska folket röstat fram alla pristagarna.
Hanne Kjöller till Svenska Dagbladet3.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
SvD värvar författaren, sjuksköterskan och DN-kolumnisten Hanne Kjöller, i augusti blir hon ny krönikör på ledarsidan. – Det är en av Sveriges mest tongivande, spännande och nyfikna röster som nu ansluter till ledarredaktionen. Hon kommer att tillföra nya perspektiv, inte minst genom sitt patos och sitt mod att våga vara motvalls, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum