Lindholmen Science Park

Umeå utreder om grön vätgas är vägen till fossilfri sjöfart

Dela
Hur kan man framöver erbjuda fossilfria bunkringsbränslen och elladdning i svenska hamnar? EU-projektet Blue Supply Chains ska studera bästa förnybara bränslelösningar och dess infrastrukturbehov inom sjöfarten, men också definiera krav för bunkring av dessa i Umeå hamn. Det kommer också ske en kunskapsöverföring av det svenska resultatet till andra Östersjöhamnar.
Vy över Umeå Hamn,  Foto: Lars Lindh
Vy över Umeå Hamn, Foto: Lars Lindh

– Hamnar är en viktig nyckel i framtidens hållbara transportsystem. Genom projektet kan vi utforska vätgasen som möjliggörare för en hållbar omställning både lokalt och regionalt, säger Mikael Brändström, hållbarhetschef Umeå kommun.

Hur ser framtidens marknad ut för grön vätgas och andra vätebärande bränslen som e-metanol och ammoniak? Och vilka tekniska aspekter är avgörande för produktion av grön vätgas? Hur får man ekonomi i det? Det är frågor som det nystartade projektet Blue Supply Chains nu ska utreda.

– Det är en möjlighet för Umeå att klargöra vätgasens roll i framtidens hållbara energisystem, säger Jan Ridfeldt, vd Umeå Energi AB.

Med Sveriges höga ambition om att bli världens första fossilfria välfärdsland behöver utsläppen av växthusgaser inom transportsektorn minska kraftigt. Sjöfarten står för stora växthusgasutsläpp, men branschen står inför en förändring med ökad reglering och höjda miljö- och klimatkrav. I den förändringen är tillgång på fossilfria bränslen en helt avgörande fråga.

– Sjöfartens väg mot fossiloberoende är lång. Bland annat på grund av en mycket begränsad tillgång på alternativa bränslen. Den utveckling som sker nu innebär nya affärsmöjligheter för hamnar, rederier och energibolag som kommer att ge konkurrensfördel till de företag som ligger i framkant i omställningen, säger Linda Styhre, forskare inom sjöfart och marina bränslen, IVL Svenska Miljöinstitutet.

Intresset bland hamnar och rederier är stort för nya lösningar som möjliggör övergången till fossilfria bränslen.

– Det pågår en omfattande utbyggnad och utveckling av Umeå hamn. Hamnen har infrastruktur och ytor som kan vara strategiskt viktiga för hantering av vätgas och andra alternativa bränslen. I och med denna satsning har vi nu möjlighet att utreda både våra konkurrensmässiga fördelar i form av befintlig infrastruktur och de affärsmässiga möjligheterna att tillverka och lagra vätgas i hamnen, säger Mikael Isaksson, vd Umeå Hamn AB.

Om projektet Blue Supply Chains:
Blue Supply Chains är ett treårigt projekt som leds av Hafen Hamburg Marketing och finansieras via EU:s Interreg Baltic Sea Region Program. Den svenska delen innehåller bland annat en förstudie som drivs i samverkan mellan: IVL Svenska Miljöinstitutet, Kvarken Ports, Umeå Energi, Umeå Hamn, Umeå kommun och CLOSER vid Lindholmen Science Park. INAB, Trafikverket och Sjöfartsverket bistår med kunskap och kompetens. Projektet delfinansieras även av Trafikverket och Stiftelsen Institutet för Vatten- och Luftvårdsforskning (SIVL).

Fakta vätgas:
Vätgas har stor potential att minska koldioxidutsläppen inom olika branscher och sektorer, då utsläppen av vätgasanvändning endast blir vattenånga. Vätgas kan därför användas som energibärare för att ersätta fossila bränslen som gas eller olja. Den kan också användas i industriella processer för att ersätta fossila material som tex kol. Detta förutsätter dock att vätgasen produceras på ett hållbart sätt, så kallad Grön Vätgas. Detta säkerställs genom att endast använda förnybar elektricitet för att tillverka vätgas. (Spjälka vattenmolekyler, -dela upp i väte och syre-, genom elektrolys.)

Fakta bunkring av fartyg:
Sjöfarten är idag helt fossilberoende, där närmare 100 % av allt bränsle är fossilt. De årliga växthusgasutsläppen från global sjöfart är cirka en miljard ton CO2-ekvivalenter, vilket motsvarar ungefär 3 % av de totala utsläppen i världen. I Sverige har vi runt 70 000 fartygsanlöp årligen. Sålt fartygsbränsle motsvarar ett energiinnehåll på cirka 25–30 TWh.
 

Kontaktuppgifter: 

Camilla Sundqvist, Projektledare, CLOSER, Lindholmen Science Park
070-534 63 87
camilla.sundqvist@lindholmen.se

Linda Styhre, Tekn. Dr. och forskare inom sjöfart och marina bränslen, IVL Svenska Miljöinstitutet
072-727 93 09
linda.styhre@ivl.se

Jörgen Carlsson, Affärsutvecklare transformativ utveckling, Umeå Energi AB
070-348 48 65
Jorgen.carlsson@umeaenergi.se

Mikael Isaksson, Vd Umeå Hamn AB
070-619 91 50
mikael.isaksson@umea.se

Mikael Brändström, Hållbarhetschef Umeå kommun
070-699 09 35
mikael.brandstrom@umea.se

Nyckelord

Bilder

Vy över Umeå Hamn,  Foto: Lars Lindh
Vy över Umeå Hamn, Foto: Lars Lindh
Ladda ned bild
Mikael Isaksson_Umeå Hamn
Mikael Isaksson_Umeå Hamn
Ladda ned bild
Linda Styhre_IVL
Linda Styhre_IVL
Ladda ned bild
Jan Ridfeldt_Umeå Energi
Jan Ridfeldt_Umeå Energi
Ladda ned bild
Mikael Brändström_Umeå kommun
Mikael Brändström_Umeå kommun
Ladda ned bild
Camilla Sundqvist_Lindholmen Science Park
Camilla Sundqvist_Lindholmen Science Park
Ladda ned bild

Länkar

Om

Lindholmen Science Park
Lindholmen Science Park
Lindholmspiren 3-5, Box 8077
402 78 Göteborg

031-764 70 00http://www.lindholmen.se

CLOSER är en neutral samverkansplattform, kunskapsnod och projektverkstad för ökad transporteffektivitet och välfungerande logistik. CLOSERs mål är att bidra med nya lösningar till det godstransportsystem som ska försörja ett hållbart samhälle. Lindholmen Science Park är värd för programmet.

Följ Lindholmen Science Park

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lindholmen Science Park

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye