Underhållet av Lysekilsbanan upphör
Inom Trafikverket pågår en ständig översyn av järnvägsnätet för att se till att medlen som finns för drift och underhåll används där de ger nytta för resenärer och transporter.
Trafikverkets styrelse har nu beslutat att underhållet av Lysekilsbanan (Munkedal–Lysekil) ska upphöra i samband med att nästa tågplan börjar gälla den 9 december 2018.
Den sista reguljära godstrafiken kördes år 2010, då Stora Enso slutade köra sitt gods på banan. Sedan dess finns det ingen ordinarie trafik på banan. Under en period fraktades räls från Lysekils hamn.
Nu finns det tre framtida scenarion:
1. Om någon vill bedriva trafik i tillräcklig omfattning kan frågan om att återuppta underhållet tas upp för nytt beslut.
2. Banan upplåts till extern part.
3. Banan läggs ner på sikt, om ingen visar intresse för att trafikera den.
– Trafikverket lägger årligen 7-8 miljoner kronor på underhåll av Lysekilsbanan. När vi lägger ner underhållet kan dessa medel användas på andra, mer aktiva banor, där de gör mer nytta för resenärer och transporter, säger Bengt Rydhed, tillförordnad regiondirektör Väst i Trafikverket.
Sommaren 2015 beviljade Trafikverket dispens för sommartrafik med persontåg, men fler dispenser kommer inte att ges. Säkerheten är helt enkelt inte tillräckligt hög. Banan är elektrifierad och har manuell trafikledning. För att kunna köra persontrafik på ett bra sätt skulle det behövas ett nytt ställverk och lokaltågklarerare i Lysekil.
Nyckelord
Kontakter
Jörgen Ryding, enhetschef Utredning, 070-6350048
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Om
Trafikverket ansvarar för statliga vägar och järnvägar och långsiktig planering av det samlade transportsystemet.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Storsatsning på nya underhållståg – ett viktigt steg för framtidens järnvägsunderhåll15.12.2025 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket fortsätter att modernisera järnvägsunderhållet och investerar nu i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Satsningen innebär ett tydligt lyft för arbetsmiljö och säkerhet. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.
En hund begraven – unikt stenåldersfynd i Järna15.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.
Halt väglag vid Norrlandskusten - iakta försiktighet i trafiken14.12.2025 18:30:04 CET | Pressmeddelande
Vid Norrlandskusten från Hudiksvall till Umeå fryser under söndagkvällen våta ytor snabbt med ishalka som följd. Trafikverket uppmanar trafikanter att iakta försiktighet i trafiken vid detta område. Trafikverkets entreprenörer arbetar med halkbekämpning i det berörda området.
Fler tåg och banarbeten än någonsin i nästa års tidtabell11.12.2025 16:28:49 CET | Pressmeddelande
Fler tåg och fler banarbeten än någonsin samsas på den svenska järnvägen nästa år. På söndag den 14 december börjar nästa års tidtabeller att gälla. Det blir ett år med starkt fokus på att göra järnvägen ännu mer pålitlig genom ett effektivt underhåll.
Nytt upplägg för nattågstrafik mellan Stockholm och Övre Norrland9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Under kommande år kommer det att gå två nattågslinjer tur och retur mellan Stockholm och Övre Norrland. Det nya upplägget innebär att en linje trafikerar Stockholm–Narvik med ett tåg i varje riktning, medan en annan linje trafikerar Stockholm–Umeå på motsvarande sätt. Lösningen säkrar nattågstrafiken till 2030 då de nya nattågsfordonen börjar att levereras.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
