Ungas bosparande ökar kraftigt

Allt fler 18-25-åringar sparar till den första bostaden. Enligt en Novus-undersökning genomförd på uppdrag av Byggföretagen har andelen ökat från 64 procent 2018 till 72 procent i dag. – Ökat sparande är en konsekvens av bolånetaket, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert, Byggföretagen.

Anna Broman, bostadspolitisk expert, Byggföretagen

Unga kvinnor sparar i högre utsträckning än män. Men en högre andel män kan lägga undan mer pengar. Andelen kvinnor som bosparar är 79 procent – medan motsvarande siffra för män är 61 procent. Andelen kvinnor som har ett sparande på över 200.000 kronor har ökat från 23 till 32 procent. Bland män har den andelen ökat från 35 till 39 procent.

– Könsskillnaden bör intressera bostads- och jämställdhetsminister Märta Stenevi. Det skärpta amorteringskravet måste avskaffas och bolånetaket höjas.Trots att unga sparar mer än tidigare är det många som inte tar sig över tröskeln till den ägda bostaden, säger Anna Broman.

Totalt sett har andelen med besparingar på mer än 200.000 kronor ökat från 27 till 34 procent jämfört med i fjol.

Anna Broman, bostadspolitisk expert, Byggföretagen

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Kunskapsbank ska samla byggbranschen mot oseriösa aktörer9.3.2021 07:15:00 CET | Pressmeddelande

Idag öppnar en ny Kunskapsbank mot fusk och regelbrott i byggbranschen. I Kunskapsbanken får seriösa aktörer verksamma i den svenska bygg- och anläggningssektorn tillgång till konkreta tips, viktiga verktyg, kunskap och inspiration kring området sund konkurrens. "Kunskap och kompetens är en nyckelfråga i arbetet för en schysst byggbransch fri från fusk. Det är viktigt att alla som verkar i branschen har bra insikt i vilka lagar och regler som gäller samtidigt som de vet hur man på bästa sätt kan använda sig av kontrollverktygen som finns för att styra bort oseriösa aktörer," säger Claes Thunblad, nationell samordnare för sund konkurrens på Byggföretagen.