Ungas bosparande ökar kraftigt

Allt fler 18-25-åringar sparar till den första bostaden. Enligt en Novus-undersökning genomförd på uppdrag av Byggföretagen har andelen ökat från 64 procent 2018 till 72 procent i dag. – Ökat sparande är en konsekvens av bolånetaket, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert, Byggföretagen.

Anna Broman, bostadspolitisk expert, Byggföretagen

Unga kvinnor sparar i högre utsträckning än män. Men en högre andel män kan lägga undan mer pengar. Andelen kvinnor som bosparar är 79 procent – medan motsvarande siffra för män är 61 procent. Andelen kvinnor som har ett sparande på över 200.000 kronor har ökat från 23 till 32 procent. Bland män har den andelen ökat från 35 till 39 procent.

– Könsskillnaden bör intressera bostads- och jämställdhetsminister Märta Stenevi. Det skärpta amorteringskravet måste avskaffas och bolånetaket höjas.Trots att unga sparar mer än tidigare är det många som inte tar sig över tröskeln till den ägda bostaden, säger Anna Broman.

Totalt sett har andelen med besparingar på mer än 200.000 kronor ökat från 27 till 34 procent jämfört med i fjol.

Anna Broman, bostadspolitisk expert, Byggföretagen

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Cementbrist leder till omfattande byggstopp visar ny analys. Byggbranschen begär omgående möte med regeringen.14.7.2021 14:22:58 CEST | Pressmeddelande

Sverige står inför ett omfattande byggstopp. Redan i november kommer 3 av 4 nya bostäder inte att kunna byggstartas. Flera stora infrastrukturprojekt stoppas eller fördröjas. Mellan 200 000 och 400 000 jobb hotas. Investeringsbortfallet beräknas till över 20 miljarder kronor, per månad. Det visar en ny konsekvensanalys som Byggföretagen gjort med anledning av Mark- och miljööverdomstolens beslut att avvisa Cementas ansökan om förnyat tillstånd att bryta kalksten i de befintliga täkterna i Slite på Gotland.