Unik 100-poängare från Louis M Martini släpps den 4 oktober

Den fjärde oktober släpps sex flaskor av Louis M Martini Lot No 1 Cabernet Sauvignon 2013. Vinet har fått 100 poäng i The Wine Advocate av Robert M Parker Jr i oktober 2016. Dagen efter släpps dessutom 300 flaskor av Louis M Martini Alexander Valley 2014 som har fått 97 poäng av samma Robert M Parker Jr.

Louis M Martini Lot No 1 Cabernet Sauvignon 2013

Lot No 1 historia dateras till 1952, då Louis P. Martini började välja ut exceptionellt bra ekfat som visade upp den finaste karaktären och smakerna av Cabernet Sauvignon. Idag fortsätter det arvet med vinmakaren Michael Eddy, som väljer den bästa frukten från Napa Valley för Lot 1.

Detta är en överdådig Cabernet Sauvignon med imponerande kraft och bredd. De rika, intensiva dofterna och smakerna inkluderar smaker av björnbär, blåbärlikör och svart vinbär. Detta följt av lakrits, mörka körsbär, kakao, tobak och mer.. Den exceptionellt långa, polerade finishen utvecklas med vågor av frukt och rostat ek, och de fina tanninerna och den extraordinära balansen av kraft och elegans kommer att tillåta detta vin att åldras i årtionde

2013 är en av de bästa Cabernet Sauvignon årgångar som Louis M Martini har sett. Druvorna är mycket hårt selekterade och kommer enbart från de bästa vinstockarna/ blocken i utvalda vingårdar. Samma druvor visade tidigt under mognadsprocessen på tydlig mognad både i tanninstruktur och fruktintensitet. Druvorna skördades optimalt mogna och hölls intakta då de först skalmacererade under två veckor innan de pressades och själva alkoholjäsningen tog fart. Vinframställningen har skett i Louis M Martini Cellar 254 som enbart har gravitationen till hjälp för att flytta vinet mellan olika delar av processen. Vinet lagrades på franska ekfat, varav 87% nya fat, i totalt 21 månader.

Louis M Martini Alexander Valley Cabernet Sauvignon 2014

Vinet kommer från Alexander Valley AVA som är en del av Sonoma County. Dalgången är uppbyggd av sedimentära avlagringar, då Russian River sträcker sig genom hela Alexander Valley och floden har genom åren lämnat näringsrikt sediment. Bergssidorna har lite annan uppbyggnad med mer alluviala, sandiga och väldränerade jordar. Vinet kommer från flera

vingårdar i Alexander Valley men huvudsakligen från Barrelli Creek, Frei Ranch, Stefani samt den kända Monte Rosso vingården som ligger högt upp på Mayacamas bergssida.

Skörden skedde tidig morgon för att bevara frukten intakt och sval. Klasarna avstjälkades och druvorna skickades direkt till ståltankar. Druvorna och musten som bildas fick ligga och dra i två dagar innan alkoholjäsningen tog fart. Musten jäste relativt varmt, ca 30 ºC. Musten pumpades över skalen upp till tre gånger per dag. Varje tank hölls separat innan de blandades och drogs om till ekfat för lagring. Vinet lagrades 16 månader på en mix av franska och amerikanska ekfat, varav 50% var nya.

Om Louis M Martini

Louis M Martini bildades redan 1933 och är ett av de fem äldsta vinerierna i Napa Valley. Vineriet ligger precis söder om St. Helena. Louis M. Martini kom som 13-åring till San Francisco från Genua i Italien under tidigt 1900 tal men återvände till Italien igen för att studera vintillverkning på universitet i Alba, Piemonte. Han köpte tidigt vingårdar både i Napa Valley och Sonoma County och vineriet stod klart 1938. E&J Gallo köpte vineriet och tillhörande vingårdar 2002.

Fakta om vinerna

Produktnamn: Louis M Martini Lot No1 2013 | Producent: Louis M Martini | Land: USA| Distrikt: Napa Valley | Druvor: 100% Cabernet Sauvignon | Årgång: 2013| Art.nr: 95754-016 | Vol: 75cl | Alkoholhalt: 15,5% | Pris: 1099kr | Distribution: Systembolaget webblansering, 6 flaskor, lanseras 4 oktober. Övrigt: 100 Poäng av av Robert M Parker Jr i oktober 2016

Produktnamn: Louis M Martini Alexander Valley Cabernet Sauvignon 2014 | Producent: Louis M Martini | Land: USA| Distrikt: Napa Valley | Druvsorter: 97% Cabernet Sauvignon, 2% Petite Sirah, 1% Zinfandel | Årgång: 2013| Art.nr: 95812-01| Vol: 75cl | Alkoholhalt: 15% | Pris: 289kr | Distribution: Systembolaget tillfälligt sortiment, 300 flaskor, lanseras 5 oktober. Övrigt: 97 poäng av Robert M Parker Jr i oktober 2016.

För mer information, vänligen kontakta;
Åsa Rosvall, produktchef på Spring Wine & Spirits, asa.rosvall@springwine.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Möt Uncle Zin - en karaktärsrik profil30.11.2018 14:37Pressmeddelande

Även om namnet antyder att det är en avlägsen släkting så är farbrodern faktiskt ett vin från södra Italien, en nyhet på Systembolaget från 1 december. En träff med Uncle Zin är fullspäckad med frukt och kryddighet som väl möter både mat och mingel i juletid. Ställ fram en extra stol vid middagsbordet, för vinstilen är inkluderande och passar både spontana och traditionsbundna sammankomster i matens tecken.