Unik och omfattande genomgång av möjligheter att minska miljöbelastningen av mikroplast från vägtrafiken

Syftet med rapporten är att identifiera potentiella styrmedel och åtgärder som kan minska belastningen av mikroplast från däck- och vägslitage på miljön, samt att bedöma vilka som bör prioriteras för fördjupad utredning eller kunskapsuppbyggnad. Rapporten omfattar styrmedel och åtgärder som minskar utsläppen, spridningen och effekterna av mikroplastpartiklar från däck och vägmarkeringar i miljön samt de som bidrar till att öka kunskapen inom området.
– Vi har sammanställt 35 översiktliga styrmedels- och åtgärdsrubriker under vilka det finns 58 preciseringar som i detalj anger vad det är för potentiellt styrmedel eller åtgärd som avses, förklarar Mikael Johannesson, forskningschef på VTI och en av författarna. Vi har fokuserat på styrmedel och åtgärder som bidrar till att minska uppkomst och utsläpp av däckpartiklar men till exempel slitage av vägmarkeringar ingår också i kartläggningen. Anledningen till vårt fokus på däck är att däckslitage utgör den allra största källan till mikroplast från vägtrafiken och att det generellt är effektivast att vidta en åtgärd vid källan.
Prioriteringen av styrmedlen och åtgärderna har skett i nivåerna: högt prioriterad, prioriterad och inte prioriterad. I flertalet fall behövs mer kunskap innan de kan utvärderas, implementeras eller genomföras, varför förslag som leder till direkta åtgärder inte kan ges.
– Av de 20 som vi har prioriterat högst anser vi några vara särskilt intressanta. De är de som handlar om 1) minskat trafikarbete, 2) körbeteende, 3) däckens slitagebenägenhet 4) lufttryck och hjulinställningar, 5) reglering av farliga ämnen, 6) uppsamling av däckpartiklar under färd, 7) hållbar hantering av vägdagvatten, och 8) kunskapsuppbyggnad för bedömning av risker och behov av åtgärder. Vi kan alla genom vårt beteende minska belastningen av mikroplast men frivilliga åtgärder är knappast tillräckligt det behövs också styrmedel på olika nivåer, inte minst på EU-nivå säger Mikael Johannesson.
Bristen på kunskap gör att det inte går att bedöma hur stor risken är med mikroplast i miljön och därför går det inte heller att bedöma åtgärdsbehovets storlek. Det faktum att utsläppen från däck- och vägslitage är stora och ökar, att partiklarna sannolikt är svårnedbrytbara och ackumuleras i miljön samt att partiklarna i sig och miljö- och hälsofarliga ämnen i partiklarna kan påverka organismer negativt bedöms dock vara tillräckligt för att vidta förebyggande åtgärder. Behoven av åtgärder mot mikroplast har bl.a. förts fram av Europeiska kommissionens vetenskapliga råd. Det är också i linje med försiktighetsprincipen i miljöbalken.
Rapporten har tagits fram inom ramen för ett flerårigt regeringsuppdrag om mikroplast från vägtrafiken.
Läs mer
Kontakter
Mikael Johannesson, forskningschef VTI
Tel: 08–555 770 34
E-post: mikael.johannesson@vti.se
Bilder

Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI finns i Linköping, Stockholm, Göteborg, Lund och Skellefteå.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Ride the future får nya bussar och säkrar långsiktig finansiering18.12.2025 11:43:16 CET | Pressmeddelande
Ride the future-projektet växlar upp med nya fordon och trafik till nya områden under nästa år. Beslut om stöd från Tillväxtverket gör även att den långsiktiga finansieringen är säkrad.
Stora skillnader mellan däck vid vintercykling17.12.2025 11:45:24 CET | Pressmeddelande
Forskningsresultat visar att det är väl värt att använda dubbdäck på cykel vid vinterväglag. Med bättre grepp och bättre bromsstabilitet förbättras säkerheten påtagligt vid vintercykling.
Pressinbjudan Transportforum 202616.12.2025 10:00:07 CET | Pressmeddelande
Hur går utvecklingen mot självkörande fordon, vad är det senaste inom elektrifieringen och vilka konsekvenser får all ny teknik för samhället och oss som individer? Transportforum 2026 har två tydliga teman: automatisering och elektrifiering. Dessutom presenteras som vanligt ny kunskap inom hela elva andra områden. Välkommen att bevaka konferensen!
Snart dags för vinterdäck - VTI hjälper till med artiklar och inslag29.10.2025 13:59:15 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags att byta däck. VTI har kunskapen och experterna för artiklar och inslag inför den kommande vinterdäckssäsongen.
Bred samverkan i projekt om logistiken i cirkulär ekonomi16.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Framtidens cirkulära ekonomi kommer att ställa höga krav på godstransporterna. Men hur ska dessa organiseras – och vilken teknik och vilka trafikslag ska användas? Det är huvudfrågorna i ett nytt forsknings- och innovationsprojekt som leds av VTI.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
