Unik undersökning av medievanor i utsatta områden lanseras på Järvaveckan

IN/LAB (Schibsted och Stiftelsen Tinius) och Stiftelsen Global Village (Järvaveckan) presenterar idag en omfattande studie av medieattityder i utsatta områden, och pekar på både likheter och skillnader mot svenska allmänheten. Syftet med studien och rapporten är att bidra till en djupare förståelse för mediekonsumtionen i det svenska samhället. Rapporten sätter fokus på behov och möjliga lösningar.
– En stark demokrati kräver att oberoende medier når ut brett i samhället, och denna rapport vill bidra till det. Utan att förstå vilka våra utmaningar är kan vi inte arbeta för att möta dem, säger Agnes Stenbom, grundare och vd för Schibsteds inkluderingslabb IN/LAB.
Medietilliten är överlag hög enligt studien, både i utsatta områden och allmänheten i stort. Studien visar dock att nära hälften (48 procent) av boende i utsatta områden och den svenska allmänheten ofta eller ibland aktivt undviker att ta del av nyheter. Boende i utsatta områden anger i högre grad än allmänheten att de ofta undviker nyheterna, och de vanligaste angivna skälen är att nyheterna upplevs som tragiska eller tråkiga – eller att man blir frustrerad när man tar del av dem.
– Nyhetsundvikande är en global trend, och vi ser väldigt liknande signaler i studier av bland annat Reuters News Institute i Oxford, säger Agnes Stenbom.
Rapporten avslöjar också skillnader i hur människor i utsatta områden uppfattar nyhetsmediernas skildringar av samtiden, jämfört med allmänheten. Till exempel upplever 50 procent av de boende i utsatta områden att händelser som koranbränningar skildras på ett obalanserat sätt i nyhetsmedia, jämfört med 36 procent av allmänheten. Dessutom upplever fler i utsatta områden att journalister "får skriva vad de vill" (31 procent jämfört med 19 procent i allmänheten).
– Jag hoppas och tror att denna rapport kan bidra till att mediebranschen ser områden för utveckling och förbättring, där boende i våra mest utsatta områden ges den uppmärksamhet de förtjänar, säger Ahmed Abdirahman, grundare och vd för Järvaveckan.
Undersökningen består av 1008 telefon- och webbintervjuer på svenska, engelska, arabiska och somaliska, genomförda av Novus mellan 30 mars och 9 maj 2023. De som ingår i undersökningen är boende i någon av Sveriges 60 mest utsatta områden. Undersökningen fokuserar på deltagarnas medievanor, förtroendet för olika medier, och informationsbehov. Ett urval av frågorna har även ställts till 1067 personer ur den svenska allmänheten (genom Novus Sverigepanel) för att kunna se om åsikter, attityder eller uppfattningar skiljer sig mellan utsatta områden och den svenska allmänheten.
74 procent av boende i utsatta områden konsumerar nyheter dagligen, jämfört med 91 procent i svenska allmänheten. Drygt en av fem (22 procent) av de boende i utsatta områden betalar idag för någon nyhetskälla, vilket är lägre jämfört med allmänheten (47 procent).
Rapporten kommer att diskuteras i en panel på Järvaveckans stora scen på torsdagen den 1 juni, klockan 17:15.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Agnes Stenbom, vd och grundare, IN/LAB (Schibsted). E-post:agnes.stenbom@schibsted.com.
Ahmed Abdirahman, vd och grundare, Järvaveckan. E-post: ahmed.abdirahman@jarvaveckan.se Telefon: 073-907 75 09.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatser, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. IN/LAB är ett innovationslabb grundat 2022 med ambitionen att nå dem som idag inte litar på och/eller inte konsumerar oberoende nyhetsjournalistik. Bakom initiativet står Schibsteds nyhetsdivision News Media och Stiftelsen Tinius. IN/LAB är en förkortning för Inclusion Lab.
Stiftelsen The Global Village är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden organisation, vars ändamål är att stärka delaktigheten, demokratin och gemenskapen i samhället.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
