Unikt samarbete hyllar svenskt trä när Svenska Institutet firar 50 år i Paris

I trädgården på Svenska Institutet i Paris står en ståtlig paviljong i svenskt trä. Utformad för att kunna återmonteras igen och åter igen. Målet är att genom design- och arkitektursamarbete skapa en plats med återbruk och lösningar för klimatet i fokus. Initiativtagare till projektet är branschorganisationerna Svenskt Trä och Sveriges Arkitekter.

Le Pavillon Hexagonal. Foto: In Praise of Shadows

Det är i samband med 50-årsfirandet av Svenska Institutet i Paris som branschorganisationen Svenskt Trä, som en huvudpartner i Swedish Design Movements satsning under september månad, initierat paviljongen tillsammans med Sveriges Arkitekter. Arkitektkontoret In Praise of Shadows står bakom gestaltningen av "Le Pavillon hexagonal" med sin hexagonala form, och konstruktionen är framarbetad av byrån i samarbete med Ramboll och Svenskt Trä.

Paviljongens interiöra miljö har växt fram i nära dialog mellan formgivaren Marie-Louise Hellgren, Hearthearth Lab och arkitektbyrån vilket gör den till ett komplett och inspirerande mötesrum. Stor vikt har lagts vid upcycling, att återanvända och ta vara på exempelvis biprodukter in i nya produkter. Resultatet går att se i Marie-Louises hexagonala bord utvecklat tillsammans med Bröderna Wigells tillverkat i spillmaterial från träproduktion och färgat med naturlig indigo, samt en tre meter stor ljusring i rostfritt stål, framtagen tillsammans med Örsjö belysning. Armaturen är dekorerad med en vävd papperstextil från Fabric Forest. Under paviljongens tak ses också Marie-Louises pall “Lilla Snåland” för Stolab, även den tillverkad av spillmaterial.

- Med den här satsningen som helhet vill vi visa på möjligheten att återanvända, tänka nytt och tänka samarbete som sträcker sig mellan aktörer och över landsgränser. Sverige har en lång tradition med både trä och träexport och vi ser hur vi kan utöka samarbetet med Frankrike och i det bidra med vår kunskap kring klimatbra träkonstruktioner och vad det kan generera på ett långsiktig plan, säger Björn Nordin chef för arkitektur och design på Svenskt Trä.

Paviljongen blir under september månad, den stora design- och modemånaden i den franska huvudstaden, en symbol för vänskap och samverkan. Den belyser vikten av samarbete för att nå de globala klimatmålen och visar upp träbyggandet och materialet trä som möjliggörare. Dess hexagonform känns också igen från kommunikationen kring ekosystemtjänster i de globala målen.

- Som tillfälligt rum på plats i Paris under Swedish Design Movement, blir paviljongen en tydlig samlingsplats för samtal om hållbarhet och arkitektur, med trä i fokus, och där design är en tydlig drivkraft i innovation och utveckling, säger Tove Dumon Wallsten,  Arkitekt SAR/MSA, producent, Sveriges Arkitekter.

Paviljongen med alla interiöra objekt står på plats från den 3: e september till den 31: a december 2021.

Samverkanspartners
Svenskt Trä / Sveriges Arkitekter / In Praise of Shadows / Marie-Louise Hellgren, Heartearth Lab / Stolab / Wigells / Örsjö / Fabric Forest / Ramboll / Mike England Timber Ltd / OMG Plumbing and Construction Group / Sture Exhibitions & Events

Mer om Svenska Institutet i Paris under september / Swedish Design Movement
Svenska Institutet i Paris är Sveriges enda kulturhus utomlands. Under september månad firar institutet 50 år. September är även den stora design- och modemånaden i Paris. Under hela månaden tar över trettio svenska företag från designbranschen plats på Svenska Institutet i Paris för att synliggöra Swedish Design Movement och den förändringskraft som finns hos svenska designföretag. Svenska Institutet i Paris blir mötesplats för svenska modeskapare, möbeldesigner, arkitekter och producenter som medverkar i utställningar. Tillsammans med franska och internationella kollegor delas kunskaper, erfarenheter och utmaningar under seminarier, rundabordsamtal och workshops.

Le Pavillon Hexagonal. Foto: In Praise of Shadows
Lilla Snåland. Foto: Stolab
Marie-Louise Hellgren & Thedor Axelsson (Wigells) framför bordet "Conversation Piece". Foto: Wigells
Foto: Örjsö
Fabric Forest textil av papper. Foto: Sara Wallin

“Första stegen till balans på de globala trävarumarknaderna”23.11.2021 10:26:40 CET | Pressmeddelande

Träindustrin har som många andra branscher påverkats starkt av pandemin och rekord har slagits både vad det gäller låga lager och höga priser. Samtidigt ställs också frågan om hur om de skogspolitiska frågorna, på nationell- och EU-nivå, kommer att påverka branschen. Intresset för marknadsseminariet på Trämarknaden i Karlstad den 18 november var också rekordhögt när träbranschen, experter och press träffades för att diskutera högaktuella frågor och sia om framtiden.

De vann träbranschens pris för sitt arbete med utvecklingen av svenskt trä i världen18.11.2021 15:55:54 CET | Pressmeddelande

2021 års prismottagare är en ”timber man”, rakt igenom. Han har sedan 70-talet, då han tog sitt första steg in i branschen, bidragit till att utveckla Storbritannien till att bli den största och viktigaste marknaden för export av svenska trävaror. Under Trämarknaden i Karlstad fick Tony Traynor ta emot det prestigefulla priset riddare av Trämarknadsordern. 2020 års pris delades också ut på plats till Anders Ek för hans insatser att driva utvecklingen på marknaden framåt för svenskt trä.