Uppsala stift förlänger avtal med polska kyrkan.

Vid söndagens högmässa, 7 oktober klockan 11.00 i Uppsala domkyrka, skrivs ett nytt avtal mellan Uppsala stift och den Evangelisk- Augsburgska kyrkan i Polen.

Sedan mitten av 90-talet har Uppsala stift ett vänavtal med den Evangelisk-Augsburgska kyrkan i Polen, en kyrka i den lutherska traditionen.

Avtalet lyfter fram en rad områden för ett fortsatt och fördjupat samarbete.

• Gemensamma teologiska och pastorala samtal och erfarenhetsutbyten kring hur det är att vara luthersk kyrka i Europa idag, och i relation till aktuella samhällsfrågor.
  • Diakonalt samarbete och utbyte
  • Samarbete och utbyte när det gäller barn och ungdomar, studenter samt övriga grupper i församlingarna.
  • Vänrelationer mellan svenska och polska församlingar; att medverka till att nya kontakter etableras och de befintliga utvecklas och fördjupas.

Undertecknandet sker i en ceremoni i högmässa och undertecknare är Jerzy Samiec, ledande biskop i Evangelisk-Augsburgska kyrkan i Polen och Adam Pastucha, vice ordförande i i konsistorie samt Ragnar Persenius, biskop i Uppsala Stift och Kerstin Ramdén, förste vice ordförande i stiftsstyrelsen.

Möt ärkebiskopen på temat ”Hur lever landsbygden?”23.1.2019 17:36:31Pressmeddelande