Uppsala stift förlänger avtal med polska kyrkan.

Vid söndagens högmässa, 7 oktober klockan 11.00 i Uppsala domkyrka, skrivs ett nytt avtal mellan Uppsala stift och den Evangelisk- Augsburgska kyrkan i Polen.

Sedan mitten av 90-talet har Uppsala stift ett vänavtal med den Evangelisk-Augsburgska kyrkan i Polen, en kyrka i den lutherska traditionen.

Avtalet lyfter fram en rad områden för ett fortsatt och fördjupat samarbete.

• Gemensamma teologiska och pastorala samtal och erfarenhetsutbyten kring hur det är att vara luthersk kyrka i Europa idag, och i relation till aktuella samhällsfrågor.
  • Diakonalt samarbete och utbyte
  • Samarbete och utbyte när det gäller barn och ungdomar, studenter samt övriga grupper i församlingarna.
  • Vänrelationer mellan svenska och polska församlingar; att medverka till att nya kontakter etableras och de befintliga utvecklas och fördjupas.

Undertecknandet sker i en ceremoni i högmässa och undertecknare är Jerzy Samiec, ledande biskop i Evangelisk-Augsburgska kyrkan i Polen och Adam Pastucha, vice ordförande i i konsistorie samt Ragnar Persenius, biskop i Uppsala Stift och Kerstin Ramdén, förste vice ordförande i stiftsstyrelsen.

Uppsala stift - som tidigare kallades Ärkestiftet - omfattar Hälsingland, Gästrikland och större delen av Uppland. I stiftet bor (2021-12-31) 827 604 personer varav ca 50 procent är medlemmar i Svenska kyrkan.

Uppsala stift är speciellt såtillvida att det har två biskopar, ärkebiskop Marin Modéus och Karin Johannesson som är biskop i Uppsala stift. Från och med 1 januari 2022 omfattar Uppsala stift sammanlagt 121 församlingar. Flera församlingar kan samverka i ett pastorat. 95 av stiftets församlingar samverkar i 25 pastorat och 26 församlingar är självständiga enheter med egen ekonomi.

Läs mer om Uppsala stifts församlingar och pastorat på Uppsala stifts hemsida.