Uppsala kommun

Uppsalas företagare allt nöjdare

Dela
Uppsalas företagare upplever ett allt bättre företagsklimat och höjer betyget rejält för kommunens service. Enligt företagarna har bygglovsverksamheten i kommunen svarat för den största förbättringen. Resultaten kommer från Sveriges kommuner och regioners undersökning Öppna jämförelser Företagsklimat 2022 som publiceras idag.
Den tydligaste förändringen från föregående år har skett inom bygglovsverksamheten. Här har nöjd-kund-index ökat till 68 från 60 (2021). Foto Uppsala kommun.
Den tydligaste förändringen från föregående år har skett inom bygglovsverksamheten. Här har nöjd-kund-index ökat till 68 från 60 (2021). Foto Uppsala kommun.

– Det är mycket glädjande att se att vår målmedvetna satsning för att förbättra företagsklimatet har gett resultat. Att främja och stärka det lokala näringslivet är avgörande för Uppsalas framtid. Vi är stolta över det arbete vi har gjort hittills, men vi är inte nöjda, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Den tydligaste förändringen från föregående år har skett inom bygglovsverksamheten. Här har nöjd-kund-index ökat från 60 till 68 mellan 2021 och 2022. Uppsala ligger nu i nivå med genomsnittet för större städer i Sverige. Ökningen beror på ett kraftfullt och ständigt förbättringsarbete som utvecklar och effektiviserar bygglovsprocessen och servicen till företag. Det handlar bland annat om bättre rutiner, bemötandeutbildningar, workshops där medarbetare lär av varandra och arbetsmiljösatsningar. Ett särskilt kontaktcenter för bygglov har byggts upp som har ökat tillgången till rådgivning och lett till snabbare svar på frågor.

– Jag hade ett bra möte där jag fick snabbt svar på mina frågor, det hjälpte mig mycket i planeringen av vår första fastighet i Fullerö. Återkopplingen var mycket snabb, fem minuter efter att jag mejlat frågor blev jag uppringd. Det har jag inte upplevt i min kontakt med andra kommuner, säger Stefan Ekström, Head of Development på LogiDev.

– Det hålls fortlöpande internutbildningar för tjänstemän och politiker i företagarnas villkor. För vår del har vi fokuserat på att vara tillgängliga och tydliga i vår kommunikation bland annat med kontaktcentret för bygglov. För Uppsalas fortsatt starka utveckling, är det är viktigt att bygglovshanteringen har en sådan smidig process som möjligt och jag är glad att se att företagarna ser en förbättring, säger Andreas Thoor, områdeschef bygglov, Stadsbyggnadsförvaltningen.

Sveriges kommuner och regioner, SKR mäter kommunernas service i myndighetsärenden och företagsklimatet löpande. Under 2022 ökar företagens helhetsbetyg på Uppsala kommun, från 73 till 75 av 100 möjliga. Sedan 2012 har Uppsala stigit med hela 15 enheter, från 60. Snittet i Sverige är 74. Över betyg 70 klassas som högt av SKR i sin redovisning Öppna jämförelser Företagsklimat.

– Att arbeta med företagsklimatet är ett löpande utvecklingsarbete, där nöjd - kund- index är en mycket värdefull indikator på hur bra vi möter företagarnas förväntan och behov, samtidigt som vi ser var vi behöver stärka vårt arbete.
Vi är mycket tacksamma över de omdömen våra företagare ger oss. Vi vill ses som en bra affärspart till våra företagare, och skapa goda förutsättningar för att driva företag här, säger Charlotte Skott, näringslivsdirektör Uppsala kommun.

Myndighetsområde

NKI 2022 (2021)

NKI rikssnitt

Bygglov

68 (60)

67

Brandskydd

86 (80)

81

Markupplåtelser

73 (71)

75

Miljö- och hälsoskydd

69 (73)

72

Livsmedelskontroll

80 (81)

79

Serveringstillstånd

87 (81)

76

Upphandling

65 (68)

64

Total

75 (73)

75

Resultat av servicemätning för Uppsala kommun 2022 . Avser företagsärenden med beslutsdatum under 2022. Upphandling är inte en del av det sammanvägda NKI-resultatet på 75. Myndighetsområdena viktar olika vilket är förklaringen till det sammanvägda resultatet. *Skalan mäter från 0 till 100 där 100 är max. Enligt SKR är index <50 att betrakta som mycket lågt, 50-61 lågt, 62-69 godkänt, 70-80 högt och >80 mycket högt.

Öppna jämförelser: företagsklimat 2022

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Den tydligaste förändringen från föregående år har skett inom bygglovsverksamheten. Här har nöjd-kund-index ökat till 68 från 60 (2021). Foto Uppsala kommun.
Den tydligaste förändringen från föregående år har skett inom bygglovsverksamheten. Här har nöjd-kund-index ökat till 68 från 60 (2021). Foto Uppsala kommun.
Ladda ned bild
Stefan Ekström, Head of Development, LogiDev.
Stefan Ekström, Head of Development, LogiDev.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Uppsala kommun
Uppsala kommun

753 75 Uppsala

https://www.uppsala.se/

Uppsala är Sveriges fjärde största stad. I kommunen bor över 240 000 personer.

Följ Uppsala kommun

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Uppsala kommun

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye