Uppseendeväckande beslut av regeringen om Cementa

Naturskyddsföreningen är kritisk till att Cementa har fått tillstånd att fortsätta bryta kalk i gotländska Slite. Mark- och miljööverdomstolen avvisade tidigare i sommar ansökan om nytt tillstånd med hänvisning till bristande underlag.

Getty Images

– Regeringen bör inte hålla företag med undermåliga miljökonsekvensbeskrivningar under armarna. Det är uppseendeväckande att det med kort varsel görs förändringar i miljölagstiftningen för att möjliggöra fortsatt kalkbrytning, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

Det var på en presskonferens i tisdags som näringsminister Ibrahim Baylan och miljö- och klimatminister Per Bolund meddelade regeringens beslut som innebär att Cementa kan fortsätta att bryta kalk i Slite på Gotland till nästa sommar. Vad som händer därefter är oklart. Beslutet kom dagen efter att FN:s klimatpanel IPCC lanserade sin rapport, där det tydligt framgår att de närmaste åren kommer att vara helt avgörande om vi ska ha en chans att undvika katastrofala klimateffekter.

 – Att på detta sätt förlänga tillståndet för en verksamhet med stor miljöpåverkan när flera tunga miljömyndigheter under många år riktat kritik mot Cementas ofullständiga miljökonsekvensbeskrivning och uttryckt oro för negativ påverkan på vatten och naturmiljö i området, är anmärkningsvärt, säger Karin Lexén.

Cement är ett fossilt material som när det framställs frigör koldioxid som varit lagrad i kalkstenen i miljontals år. Cementa är en av de största utsläpparna i Sverige – företaget står för tio procent av industrins och fyra procent av hela Sveriges koldioxidutsläpp.

Naturskyddsföreningen anser att det behövs krafttag för att på allvar minska cementindustrins och byggsektorns negativa miljöpåverkan. Det innebär bland annat att återvinning och återbruk inom byggsektorn måste öka, men också att alternativa material som trä bör användas i större utsträckning.

För att möjliggöra Cementas förlängda tillstånd skickade regeringen den 4 augusti ut en remiss med rekordkort svarstid. I sitt yttrande visar Naturskyddsföreningen att ändringen inte bara bortser från Cementas bristfälliga miljökonsekvensbeskrivning utan också bryter mot EU-lagstiftningen. Läs remissvaret här.

Getty Images

Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare – lokalt, nationellt och globalt.

Klimat, skog, jordbruk, miljögifter, vatten, hav och hållbar konsumtion är våra viktigaste arbetsområden. Bra Miljöval är vår miljömärkning och Sveriges Natur vår medlemstidning.

Pressinbjudan, Världsvattenveckan: Navigating multiple crises. Between adaptation and mitigation.23.8.2021 12:17:18 CEST | Pressmeddelande

Idag startar Världsvattenveckan, världens största globala konferens om vattenfrågor, som arrangeras av SIWI. Naturskyddsföreningen är medarrangör till ett seminarium om vilka åtgärder inom vattenområdet som krävs för att hantera den akuta klimatkrisen, samtidigt som vi bygger upp våra samhällen efter coronapandemin. Seminariet har ett särskilt fokus på att finna synergier mellan åtgärder för utsläppsminskningar och anpassningsåtgärder, exempelvis naturbaserade lösningar. Deltagare är Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén, Sveriges miljöminister Per Bolund och en rad andra intressanta internationella röster.