Upptaktsträff SBL dam och herr

Måndagen den 17 september hålls den årliga upptaktsträffen för Svenska Basketligan. Träffen äger rum hos Bonnierförlagen på Sveavägen 56 i centrala Stockholm. Alla tränare från lagen i SBL dam och SBL herr kommer att finnas på plats.

Den 17 september är det dags för den årliga upptaktsträffen i Basketligorna. I SBL dam har det redan hänt en del i och med att stjärnan Klara Lundquist gått från Alvik till Telge. Janet McCarville går i sin tur från AIK till Alvik. I norr förbereder sig de senaste årens dominanter A3 (fd Udominate) och Luleå Basket för att toppa ligan igen men söderifrån kommer nya utmanare i form av Högsbo och Wetterbygden.

I SBL herr står mycket fortfarande skrivet i stjärnorna. Det är inte osannolikt att BC Luleå, Norrköping Dolphins och Södertälje Kings kommer att återfinnas i toppen. Men Borås, som sin vana trogen redan gjort klart med flera nyförvärv, ser sig gärna däruppe också. Eller kan Jämtland ta ytterligare ett kliv och etablera sig som ett topp 4-lag? Nykomlingarna Köping och Wetterbygden – kan de ruska om eliten?

Det finns även i år alla förutsättningar för att basketligorna blir riktigt spännande. På upptaktsträffen finns alla tränare representerade och ni kommer att få tid till enskilda intervjuer och mingel.

I slutet av augusti kommer en påminnelse, men anmäl er gärna så snart som möjligt.

ANMÄLAN

Schema

SBL herr
09.00 – 09.15 Mingel, kaffe och kaka
09.15 – 10.00 Introduktion av SBBF, EM-kval herrar samt Basketligan Special
10.00 – 11.00 Presentation av SBL och dess lag
11.00 – 12.00 Mingel/enskilda intervjuer med journalister
11.15 – 12.00 LUNCH

12.00 – 12.15 Coachfotografering på Gården

SBL dam

11.30 – 12.15 LUNCH
12.15 – 12.30 Coachfotografering på Gården
12.30 – 13.15 Introduktion av SBBF, EM-kval damer samt Basketligan rullstol
13.15 – 14.15 Presentation av SBL och dess lag
14.15 – 15.00 Mingel/enskilda intervjuer med journalister

Ackreditering senast den 31 augusti sker via ifyllande av följande formulär:

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Basketlandslaget till Skåne22.10.2018 10:11Pressmeddelande

Det svenska herrlandslaget i basket kommer till Skåne för att spela EM-kvalmatch mot Danmark. Det är den första gången sedan 2001 som Malmö arrangerar en basketlandskamp av denna dignitet. – Vi tror på en fantastisk inramning i Baltiska hallen och på basketen i Skåne, vi känner medvind här och ska utnyttja det för att slå dansken, säger Svenska Basketbollförbundets landslagschef Fredrik Joulamo. Matchen spelas den 21 februari och det väntas också komma många danskar till matchen.

Sveriges snabbast växande liga till Östersund19.10.2018 15:02Pressmeddelande

SJ Basketligan Special är en nationell liga för personer med intellektuella funktionsvariationer. För bara ett år sedan så bestod ligan av 8 lag, men inför säsongen 18/19 så har ligan växt till hela 14 lag. Antalet spelare har dessutom mer än dubblats till över 250 personer, vilket gör ligan till Sveriges snabbast växande. Under helgen 20–21 oktober sker säsongspremiären när en fullspäckad omgång spelas i ATS- och Sporthallen i Östersund.