Utan kvitto kan biluthyraren påtala fejkade skador i efterhand

Många svenskar hyr bil utomlands på sin semester. Motormännen varnar nu för biluthyrare som i efterhand tar betalt för påstådda skador på bilen. Fick du inte kvitto på att bilen lämnades tillbaka skadefri? Då finns risk att uthyraren vill ha extra betalt senare. Pengarna plockas från ditt kontokort.

Skador som ”upptäcks” efter det att du har lämnat bilen ifrån dig kan bli ett problem. Finns uthyraren utomlands och du själv har återvänt hem, är det svårt att få rättelse. Därför måste du alltid begära kvitto på att inga skador fanns vid återlämnandet.

Ett sätt att undgå problemet är att tacka ja till den självriskeliminering som erbjuds när bilen hämtas ut. Priset är dock högt. För en långresa kostar självriskelimineringen mer än vad man riskerar att få betala för vanliga småskador.

Att köpa självriskeliminering bara för att slippa eventuella problem känns inte självklart. Då är det bättre att stå på sig och kräva kvitto där det tydligt framgår vem bilen har återlämnats till och att den är skadefri, säger Motormännens expert på bilresor Karl von Schoultz till tidningen Motor.

Syna bilen när du hämtar ut den

Kontrollera alltid bilens skick innan du kör iväg. Leta efter repor och bucklor på stötfångarna, lackskador på dörrarna, stenskott på vindrutan. Se till att få alla skador noterade på kontraktet. Nöj dig inte med muntliga besked om att ”de där skadorna vet vi om”. Fotografera gärna, så du har bildbevis, då riskerar du inte att få betala för gamla skador.

Försäkring ingår i bilhyran – men självrisken är hög

Den försäkring som ingår i bilhyrantäcker de flesta skador du vållar andra och sådana som du själv har vållat på hyrbilen. Så långt är allting väl. Självrisken varierar från noll kronor till mycket höga belopp. Är självrisken 20 000 kronor innebär det dock inte att du debiteras detta belopp för minsta lackskada. Självrisken är ett tak – inte ett golv. Kolla upp självrisken på hyrbilsbolagets hemsida och bestäm dig för om det är ett belopp du kan leva med. De flesta lämnar ju tillbaka hyrbilen utan skador.

Tycker du att självrisken är i högsta laget? Då kan du tacka ja till en självriskeliminering. En del biluthyrare kräver att du ska välja till en sådan, men det är fel. Självriskeliminering är alltid ett frivilligt tillval. Men räkna med att den kostar flera hundra kronor om dagen.

Om bilen krånglar vad gör jag då?

Se till att få ett telefonnummer dit du kan ringa om något skulle hända under resan, eller om bilen skulle krångla. Gör inga reparationer utan att du har fått klartecken från hyrfirman. Vanligaste missödet brukar vara punktering.

Läs mer om fällor och fel när du hyr bil utomlands: https://www.motormannen.se/resan/hyra-bil-utomlands/

Svag konsumentlagstiftning6.12.2018 10:24Pressmeddelande

Konsumentverket har skickat ut en remiss om revidering av allmänna råd om information om nya personbilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. – I vårt remissvar påpekar vi att det finns en risk i att riktlinjerna för information om nya bilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp, implementeras som ”allmänna råd” och inte genom lagstiftning. Utan lagstiftning kan det bli svårt att få fram vägledande praxis på området, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på Motormännens Riksförbund.

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.