Utbredd pessimism inom handeln: “Kostnadsökningarna måste mildras”
Det är elfte månaden i rad som Framtidsindikatorerna för detaljhandeln, e-handeln och partihandeln befinner sig under det neutrala värdet 100, vilket innebär att branschen ser negativt på kommande tre månader utifrån försäljning, antalet anställda samt lönsamhet. Det är oroväckande signaler när en lågkonjunktur står för dörren.
- Vi har under en längre tid påtalat att denna kris slår hårt mot hela handeln. Nu börjar vi även få signaler om butiker inom sällanköpshandeln som tvingas lägga ned sin verksamhet till följd av kostnadsökningar som exempelvis chockhöjda hyror. Det är mycket oroväckande, och kostnadsökningarna måste mildras, exempelvis genom att behålla de sänkta arbetsgivaravgifterna för unga, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Butikshandelns kräftgång fortsätter
Butikshandeln noteras visserligen för en mindre uppgång i månadens Handelsbarometer. En ökning med 1,7 enheter resulterar i ett indikatorvärde på 71,9, alltså långt ifrån det neutrala värdet 100. Det är framför allt dagligvaruhandeln som bidrar till uppgången.
- För många handlare runt om i landet är situationen mycket allvarsam. Högre elpriser, dyrare lokalkostnader och ökade inköpskostnader, samtidigt som försäljningen minskar till följd av det ekonomiska läget. Det är en kalkyl som inte går ihop och till syvende och sist är det jobb som står på spel, då handeln är en av näringslivets största arbetsgivare, säger Sofia Larsen.
Framtidstron inom e-handeln minskar
E-handeln har under året som gått följt samma trend som övriga delar av branschen. Framtidstron har varit på tydlig nedgång och så även denna månad, en minskning med 1,6 enheter medför ett indikatorvärde på 82,0.
- För att visa på att de tuffa ekonomiska tiderna slår hårt mot branschen i stort kan man peka på e-handeln. Under pandemin gick den urstarkt och mot strömmen, medan vi nu i stället ser att konsumenternas köpkraft försvagas till följd av det allmänna konjunkturläget. Precis som i den fysiska handeln behöver e-handlare nu se över sina strategier för att bibehålla och locka nya kunder, säger Sofia Larsen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Påskfirandet omsätter nära nio miljarder kronor inom handeln27.3.2024 11:14:24 CET | Pressmeddelande
Påsken är handelns näst viktigaste högtid, och det är främst mat och konfektyr som säljs i stora mängder. Svensk Handels undersökning visar att varje påskfirare spenderar cirka 1 500 kronor under påsken.
Handelsföretag med ett aktivt hållbarhetsarbete har stora konkurrensfördelar26.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
7 av 10 konsumenter anger att det är viktigt att företagen de handlar från bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete. Lever företagen inte upp till förväntningarna tvekar dessutom många konsumenter inte på att välja en konkurrent i stället. Detta, och mycket mer, visar Svensk Handels Hållbarhetsundersökning.
Optimismen ökar inom handeln – ”Trenden går i rätt riktning”25.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Lägre inflation och förmodade räntesänkningar inom kort gör att framtidsförväntningarna ökar bland svenska handlare. Trots detta är optimismen fortsatt låg ur ett historiskt perspektiv. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för mars månad.
Kraftig ökning av antal e-handlande konsumenter i februari19.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för februari månad skattar e-handelns omsättning till 11,4 miljarder kronor. Det är en ökning med 14 procent jämfört med februari 2023.
Handelns hyror har ökat med över 20 procent på tre år på grund av indexering.14.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Butikerna i sällanköpsvaruhandeln kan komma att betala 4 miljarder kronor i hyresökningar enbart på grund av KPI-indexeringen från 2022 till 2024. Trots att inflationstakten sjunker blir dessa höjningar beständiga. Detta visar nya siffror från Svensk Handel.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum