Svensk Handel

Utbredd pessimism inom handeln: “Kostnadsökningarna måste mildras”

Dela
Svensk Handels Handelsbarometer för februari månad visar att den utbredda pessimism som kunnat bevittnas under nästan ett års tid, fortsatt håller handeln i ett järngrepp. Handlarna möter kraftiga kostnadsökningar samtidigt som försäljningen minskar till följd av att konsumenternas köpkraft kraftigt har försvagats.

Det är elfte månaden i rad som Framtidsindikatorerna för detaljhandeln, e-handeln och partihandeln befinner sig under det neutrala värdet 100, vilket innebär att branschen ser negativt på kommande tre månader utifrån försäljning, antalet anställda samt lönsamhet. Det är oroväckande signaler när en lågkonjunktur står för dörren.

- Vi har under en längre tid påtalat att denna kris slår hårt mot hela handeln. Nu börjar vi även få signaler om butiker inom sällanköpshandeln som tvingas lägga ned sin verksamhet till följd av kostnadsökningar som exempelvis chockhöjda hyror. Det är mycket oroväckande, och kostnadsökningarna måste mildras, exempelvis genom att behålla de sänkta arbetsgivaravgifterna för unga, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Butikshandelns kräftgång fortsätter

Butikshandeln noteras visserligen för en mindre uppgång i månadens Handelsbarometer. En ökning med 1,7 enheter resulterar i ett indikatorvärde på 71,9, alltså långt ifrån det neutrala värdet 100. Det är framför allt dagligvaruhandeln som bidrar till uppgången.

- För många handlare runt om i landet är situationen mycket allvarsam. Högre elpriser, dyrare lokalkostnader och ökade inköpskostnader, samtidigt som försäljningen minskar till följd av det ekonomiska läget. Det är en kalkyl som inte går ihop och till syvende och sist är det jobb som står på spel, då handeln är en av näringslivets största arbetsgivare, säger Sofia Larsen.

Framtidstron inom e-handeln minskar

E-handeln har under året som gått följt samma trend som övriga delar av branschen. Framtidstron har varit på tydlig nedgång och så även denna månad, en minskning med 1,6 enheter medför ett indikatorvärde på 82,0.

- För att visa på att de tuffa ekonomiska tiderna slår hårt mot branschen i stort kan man peka på e-handeln. Under pandemin gick den urstarkt och mot strömmen, medan vi nu i stället ser att konsumenternas köpkraft försvagas till följd av det allmänna konjunkturläget. Precis som i den fysiska handeln behöver e-handlare nu se över sina strategier för att bibehålla och locka nya kunder, säger Sofia Larsen.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye