Biometria

Utfasningen av matrisfub i slutskedet

Biometrias styrelse har i april 2022 beslutat att toppformtalsmatrisen ska vara utfasad till 2022-12-31. För de sågverk som har beställt uppgradering eller ny utrustning före det datumet men inte hunnit driftsätta fastvolymmätning, kan Biometria utfärda tidsbegränsad dispens för fortsatt användning av toppformtalsmatris till senast 2023-07-31.
Ingela Ekebro, vd Biometria. Foto: Jonas Clefström

− I stort sett samtliga av de drygt 100 sågverk som berörs har gjort en beställning och är nu inne i ett intensivt slutskede för driftsättning. För våra kunder innebär det antingen uppgraderingar av befintlig mätutrustning eller investeringar i nya mätramar. För att säkerställa att mätningen fungerar som den ska även efter uppgraderingen behöver dessutom Biometria genomföra tester på varje plats, säger Ingela Ekebro, vd Biometria.

De sågverk som ännu inte har driftsatt har nu tid på sig fram till 1 augusti 2023 att tillse att anläggningen tas i drift. Det är viktigt att vidta alla nödvändiga mått och steg för att tillse att anläggningen är driftsatt i så god tid som möjligt före det datumet.

Det är viktigt att påpeka att om det skulle bli tidskritiskt med branschens omläggning kommer Biometria att behöva prioritera. Därför kan det bli aktuellt för någon, trots beställning av uppgradering, att en tid efter 2023-07-31 behöva övergå till annat måttslag, till exempel m3to, om mätplatsen inte vill ha avbrott i sin inmätning. Samtliga delar i virkesaffären, inklusive tillägg och avdrag, måste då vara kopplade till m3to.

− Att temporärt övergå till travmätning i stället för stockmätning är något vi ser som problematiskt. Detta beror på att vår möjlighet att ställa upp med utbildad personal på kort varsel kommer att vara starkt begränsad. Det skapar dessutom en omfattande virkesadministration vilket blir betydligt mer kostsamt, säger Ingela Ekebro.

Ingela Ekebro, vd Biometria. Foto: Jonas Clefström

Biometria
Dragarbrunnsgatan 35

010-228 50 00https://www.biometria.se/

Biometria är en medlemsägd och central aktör inom svensk skogsnäring som genomför opartisk mätning av det virke som flödar mellan skog och industri så att alla parter kan vara trygga i sina virkesaffärer. Vårt uppdrag är att med virkesmätningen som grund kvalitetssäkra skogsnäringens affärer och möjliggöra en datadriven och hållbar utveckling. Vi samverkar med både forskningsinstitut och universitet. Totalt är vi 850 anställda med verksamhet i hela Sverige, vårt huvudkontor ligger i Uppsala.

www.biometria.se

Följ Biometria

Senaste pressmeddelandena från Biometria

Sveriges virkesförbrukning minskade under 202226.6.2023 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Biometria sammanställer årligen statistik över virkesförbrukningen i den svenska skogsindustrin, dvs massa- och skivindustri samt sågverk och trämekanisk industri. Virke till bränslesektorn ingår inte i sammanställningen. Rapporten för 2022 visar att den totala förbrukningen av rundvirke i den svenska skogsindustrin minskade med ca 1,2 miljon m3fub, från 77,0 miljoner m3fub 2021, till 75,8 miljoner m3fub 2022.