Volkswagen Personbilar

Utförsäljning av Volkswagens presentreklam gav pengar till Bris

Dela

När Volkswagen bytte logotype och sålde ut sitt gamla presentreklamsortiment ställde medarbetarna upp mangrant. Hela försäljningsintäkten på 122 000 kronor gick direkt till Bris.

Volkswagen och Bris har samarbetat sedan 2010.
Volkswagen och Bris har samarbetat sedan 2010.

Tidigare under hösten ändrade Volkswagen sin välkända logotype och då även hela sin varumärkesdesign. Ofta brukar sådant betyda att det som återstår av det gamla presentreklamsortimentet kasseras. Men varför inte göra något vettigt av det istället? Så resonerade Sara Brunfelter på märkets marknadsavdelning och började planera för en utförsäljning av det utgångna sortimentet. Alla intäkter skulle tillfalla Volkswagens samarbetspartner Bris, Barnens Rätt i Samhället.

− Jag tyckte att vi kunde göra något bra av detta. Dels för att hjälpa Bris men också så att vi utnyttjar det utgångna sortimentet på ett hållbart sätt, säger Sara Brunfelter, som arbetar som Content Manager på Volkswagen Sverige.

Den 10-11 december arrangerade man därför Bris-dagarna. Efter en föreläsning från Bris om hur barn i Sverige mår idag fylldes entrén på Volkswagens huvudkontor i Södertälje med allehanda presentreklamartiklar med den gamla loggan. Bra och användbara saker som skulle säljas till attraktiva priser till företagets medarbetare.

Intresset blev större än någon kunnat drömma om – under de två dagarna såldes det mesta som fanns. Kläder, sportartiklar och till och med möbler gick åt som smör i solsken. Allra populärast var Ski Team-kläder samt ullplädar med VW-loggan som många ville ha hemma i soffan.

Den totala intäkten efter två dagars försäljning blev 122 000 kronor som nu går vidare till Bris viktiga verksamhet.

− Vi är helt överväldigade. Det känns fantastiskt att kunna hjälpa Bris med så mycket pengar. Men också så väldigt roligt med den fina respons vi har fått för initiativet. Det blev många bra samtal med köpsugna kollegor, som tyckte att det kändes bra att bidra samtidigt som de köpte något som de kunde ha användning för, säger Sara Brunfelter.

− Volkswagens stöd är oerhört viktigt för Bris och gör stor skillnad för många barn. Vår verksamhet är direkt beroende av de gåvor som vi får in från företag, organisationer och privatpersoner. Stödet möjliggör att vi kan ha öppet varje dag, året runt – till och med på julafton, säger Bris generalsekreterare Magnus Jägerskog.

Vill du också stötta Bris? Swisha ditt bidrag till 9015041. Märk med VW.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Volkswagen och Bris har samarbetat sedan 2010.
Volkswagen och Bris har samarbetat sedan 2010.
Ladda ned bild
Volkswagen arrangerade Bris-dagarna på huvudkontoret i Södertälje.
Volkswagen arrangerade Bris-dagarna på huvudkontoret i Södertälje.
Ladda ned bild
Hela försäljningsintäkten på 122 000 kronor gick direkt till Bris.
Hela försäljningsintäkten på 122 000 kronor gick direkt till Bris.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Volkswagen Personbilar
Volkswagen Personbilar



År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Följ Volkswagen Personbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum