Utförsäljning av Volkswagens presentreklam gav pengar till Bris
Tidigare under hösten ändrade Volkswagen sin välkända logotype och då även hela sin varumärkesdesign. Ofta brukar sådant betyda att det som återstår av det gamla presentreklamsortimentet kasseras. Men varför inte göra något vettigt av det istället? Så resonerade Sara Brunfelter på märkets marknadsavdelning och började planera för en utförsäljning av det utgångna sortimentet. Alla intäkter skulle tillfalla Volkswagens samarbetspartner Bris, Barnens Rätt i Samhället.
− Jag tyckte att vi kunde göra något bra av detta. Dels för att hjälpa Bris men också så att vi utnyttjar det utgångna sortimentet på ett hållbart sätt, säger Sara Brunfelter, som arbetar som Content Manager på Volkswagen Sverige.
Den 10-11 december arrangerade man därför Bris-dagarna. Efter en föreläsning från Bris om hur barn i Sverige mår idag fylldes entrén på Volkswagens huvudkontor i Södertälje med allehanda presentreklamartiklar med den gamla loggan. Bra och användbara saker som skulle säljas till attraktiva priser till företagets medarbetare.
Intresset blev större än någon kunnat drömma om – under de två dagarna såldes det mesta som fanns. Kläder, sportartiklar och till och med möbler gick åt som smör i solsken. Allra populärast var Ski Team-kläder samt ullplädar med VW-loggan som många ville ha hemma i soffan.
Den totala intäkten efter två dagars försäljning blev 122 000 kronor som nu går vidare till Bris viktiga verksamhet.
− Vi är helt överväldigade. Det känns fantastiskt att kunna hjälpa Bris med så mycket pengar. Men också så väldigt roligt med den fina respons vi har fått för initiativet. Det blev många bra samtal med köpsugna kollegor, som tyckte att det kändes bra att bidra samtidigt som de köpte något som de kunde ha användning för, säger Sara Brunfelter.
− Volkswagens stöd är oerhört viktigt för Bris och gör stor skillnad för många barn. Vår verksamhet är direkt beroende av de gåvor som vi får in från företag, organisationer och privatpersoner. Stödet möjliggör att vi kan ha öppet varje dag, året runt – till och med på julafton, säger Bris generalsekreterare Magnus Jägerskog.
Vill du också stötta Bris? Swisha ditt bidrag till 9015041. Märk med VW.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Ny design, innovativ teknik och snabb utveckling: Så vill Volkswagen attrahera kunder i Kina24.4.2024 14:13:09 CEST | Pressmeddelande
Med konceptbilen ID. CODE visar Volkswagen det nya designspråket och den nya teknikstandarden för framtida Volkswagen-modeller i Kina. ID. CODE firar sin världspremiär på bilsalongen Auto China 2024 i Peking, 25 april till 4 maj.
Volkswagen återlanserar Touran i Sverige16.4.2024 14:42:20 CEST | Pressmeddelande
Den mångsidiga familjebilen Touran med upp till sju sittplatser erbjuds återigen på den svenska marknaden.
En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 197429.3.2024 09:21:50 CET | Pressmeddelande
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.
Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum