Utökat stöd till Svenska Afghanistankommittén

Svenska Afghanistankommittén får ytterligare 56 miljoner kronor som ska gå till organisationens hälsoprogram och covidprojekt, vars finansiering via afghanska hälsoministeriet och Världsbanken har upphört. Utöver hälsokliniker på landsbygden ska det utökade stödet från biståndsmyndigheten Sida gå till skolor, dricksvatten, landsbygdsutveckling och lokal infrastruktur.

Elever på en skola i Yrskin i norra Afghanistan och som drivs av Svenska Afghanistankommittén. Foto: Kajsa Waaghals.

– Svenska Afghanistankommittén är en av våra samarbetsorganisationer som fortfarande kan ge sjukvård och annan nödvändig samhällsservice på landsbygden. Nu bidrar vi med ytterligare 56 miljoner kronor så deras hälsokliniker kan fortsätta att vara öppna, säger Maria Lundberg, chef för Afghanistanenheten på biståndsmyndigheten Sida.

Den ekonomiska situationen i landet har drastiskt försämrats efter talibanernas övertagande, men redan innan hade antalet fattiga ökat till över 70 procent på grund av torka och de ekonomiska effekterna av covid-epidemin. Samtidigt är Afghanistans mödra- och spädbarnsdödlighet redan bland de tio värsta i världen. Fattigdomen och undernäringen väntas nu försämras ytterligare och med den annalkande vintern är det särskilt viktigt att klinikerna kan hållas öppna och ta emot barn och mödrar i akut behov av sjukvård.

På torsdag 11 november kl 9–16 deltar generaldirektör Carin Jämtin i Svenska Afghanistankommitténs internationella konferens som samlar experter, beslutsfattare, civilsamhället och sakkunniga för att diskutera den senaste utvecklingen. Här finns hela programmet.

Sidas utökade organisationsstöd till Svenska Afghanistankommittén för 2021 blir 253 miljoner, varav 197 miljoner redan betalats ut. Det årliga stödet går till undervisning genom byskolor och skolor för barn med funktionsnedsättningar, landsbygdsutveckling, hälsoinsatser och ökat lokalt deltagande och ökad demokrati.

Fram till augusti genomförde Svenska Afghanistankommittén på uppdrag av det afghanska hälsoministeriet hälsoprogram motsvarande ett svenskt landsting i provinsen Wardak och covidinsatser i tre ytterligare provinser. Finansieringen från Världsbankens återuppbyggnadsfond ARTF har därefter upphört. Sedan oktober har Svenska Afghanistankommittén också ansvaret för sjukvården i provinsen Nooristan.

– Svenska Afghanistankommittén har arbetat i landet i över 40 år och har verksamhet på landsbygden i många provinser. Sidas utökade organisationsstöd ska också gå till skolor, dricksvatten, landsbygdsutveckling och lokal infrastruktur, säger Maria Lundberg.

Talibanrörelsen tog under sommaren kontroll över Afghanistan, utländsk biståndspersonal evakuerades och det svenska biståndet i Afghanistan anpassades. I augusti avbröts allt svenskt stöd via staten, och till det nya styret. De flesta av Sidas samarbetsorganisationer har kunnat fortsätta att arbeta med hälsa och utbildning för civilbefolkningen och säkerhet för människorättsaktivister.

I september beslutade Sida ge ytterligare 70 miljoner kronor i humanitärt stöd i Afghanistan. Regeringens årliga anslag till Afghanistan är en miljard kronor, humanitärt bistånd och långsiktigt utvecklingsbistånd sammanräknat. Av årets anslag har regeringen omfördelat 300 miljoner från utvecklingsbistånd i Afghanistan till globala humanitära nödinsatser.

Sidas utökade stöd till Svenska Afghanistankommittén:

• Hälsoprogram (motsvarande landstingsverksamhet) i Wardak och Nooristan
  • Covidprojekt i Wardak, Parwan, Kapisa, Pansjir och Nooristan
  • Mödra- och barnhälsovård och två nya förlossningsavdelningar i Wardak, inklusive hälsoinformation och hälsoutbildning.
  • Utvidgning av ortopedisk byggnad i Ghazni och stöd till fysisk rehabilitering.
  • Nya skolbyggnader, reparation av skolor och dricksvatten i skolor i Kunduz, Wardak, Ghazni, Paktia, Kunar och Badakhshan.
  • Vattensystem och vattenförsörjning för 6 500 familjer som lever som internflyktingar

After the Taliban takeover: What future awaits Afghanistan? | Svenska Afghanistankommittén

Sidas arbete i Afghanistan

Allt svenskt stöd till afghanska staten har avbrutits

Ytterligare 70 miljoner i humanitärt bistånd till Afghanistan

300 miljoner omfördelas från utvecklingsbistånd i Afghanistan till globala humanitära nödinsatser

Sida och Nefco lanserar ny fond för hållbar matlagning och minskad avskogning i Afrika25.11.2021 06:45:00 CET | Pressmeddelande

En ny fond ska stödja utveckling och uppskalning av lösningar för ren och hållbar matlagning i Afrika som dessutom ska förbättra folkhälsan och minska avskogning. Fonden Modern Cooking Facility for Africa (MCFA) ska stimulera tillgången till rena och prisvärda energilösningar och utveckla nya marknader för ren matlagning för 1,5 till 3 miljoner människor i Demokratiska republiken Kongo, Kenya, Moçambique, Tanzania och Zambia genom resultatbaserad finansiering för aktörer inom den privata sektorn. Sidas stöd till fonden är på 275 miljoner kronor.

Extra stöd till en allt svårare matbrist i norra Etiopien24.9.2021 16:08:16 CEST | Pressmeddelande

Den svåra matbristen i norra Etiopien har lett till att drygt 16 miljoner människor inte har mat för dagen och 350 000–400 000 av dem är på gränsen till svält. Barn samt gravida och ammande kvinnor har drabbats särskilt hårt av svår undernäring och behöver akuta insatser. Biståndsmyndigheten Sida har beslutat om ett extra stöd på 50 miljoner kronor till organisationerna Unicef och Action Against Hunger för akuta insatser för de drabbade.

Allt svenskt stöd till afghanska staten har avbrutits27.8.2021 15:42:00 CEST | Pressmeddelande

Mer svenskt stöd i Afghanistan via FN och ökade resurser till humanitärt bistånd under 2021. Det skriver biståndsmyndigheten Sida i sin analys som lämnades till regeringen i måndags, en vecka efter talibanernas maktövertagande. De flesta av Sidas samarbetsorganisationer har goda möjligheter att fortsätta arbeta med hälsa, utbildning och säkerhet för civilbefolkningen. Allt stöd via staten, och till det nya styret, har avbrutits.