Utökat stöd till Svenska Afghanistankommittén

Svenska Afghanistankommittén får ytterligare 56 miljoner kronor som ska gå till organisationens hälsoprogram och covidprojekt, vars finansiering via afghanska hälsoministeriet och Världsbanken har upphört. Utöver hälsokliniker på landsbygden ska det utökade stödet från biståndsmyndigheten Sida gå till skolor, dricksvatten, landsbygdsutveckling och lokal infrastruktur.

Elever på en skola i Yrskin i norra Afghanistan och som drivs av Svenska Afghanistankommittén. Foto: Kajsa Waaghals.

– Svenska Afghanistankommittén är en av våra samarbetsorganisationer som fortfarande kan ge sjukvård och annan nödvändig samhällsservice på landsbygden. Nu bidrar vi med ytterligare 56 miljoner kronor så deras hälsokliniker kan fortsätta att vara öppna, säger Maria Lundberg, chef för Afghanistanenheten på biståndsmyndigheten Sida.

Den ekonomiska situationen i landet har drastiskt försämrats efter talibanernas övertagande, men redan innan hade antalet fattiga ökat till över 70 procent på grund av torka och de ekonomiska effekterna av covid-epidemin. Samtidigt är Afghanistans mödra- och spädbarnsdödlighet redan bland de tio värsta i världen. Fattigdomen och undernäringen väntas nu försämras ytterligare och med den annalkande vintern är det särskilt viktigt att klinikerna kan hållas öppna och ta emot barn och mödrar i akut behov av sjukvård.

På torsdag 11 november kl 9–16 deltar generaldirektör Carin Jämtin i Svenska Afghanistankommitténs internationella konferens som samlar experter, beslutsfattare, civilsamhället och sakkunniga för att diskutera den senaste utvecklingen. Här finns hela programmet.

Sidas utökade organisationsstöd till Svenska Afghanistankommittén för 2021 blir 253 miljoner, varav 197 miljoner redan betalats ut. Det årliga stödet går till undervisning genom byskolor och skolor för barn med funktionsnedsättningar, landsbygdsutveckling, hälsoinsatser och ökat lokalt deltagande och ökad demokrati.

Fram till augusti genomförde Svenska Afghanistankommittén på uppdrag av det afghanska hälsoministeriet hälsoprogram motsvarande ett svenskt landsting i provinsen Wardak och covidinsatser i tre ytterligare provinser. Finansieringen från Världsbankens återuppbyggnadsfond ARTF har därefter upphört. Sedan oktober har Svenska Afghanistankommittén också ansvaret för sjukvården i provinsen Nooristan.

– Svenska Afghanistankommittén har arbetat i landet i över 40 år och har verksamhet på landsbygden i många provinser. Sidas utökade organisationsstöd ska också gå till skolor, dricksvatten, landsbygdsutveckling och lokal infrastruktur, säger Maria Lundberg.

Talibanrörelsen tog under sommaren kontroll över Afghanistan, utländsk biståndspersonal evakuerades och det svenska biståndet i Afghanistan anpassades. I augusti avbröts allt svenskt stöd via staten, och till det nya styret. De flesta av Sidas samarbetsorganisationer har kunnat fortsätta att arbeta med hälsa och utbildning för civilbefolkningen och säkerhet för människorättsaktivister.

I september beslutade Sida ge ytterligare 70 miljoner kronor i humanitärt stöd i Afghanistan. Regeringens årliga anslag till Afghanistan är en miljard kronor, humanitärt bistånd och långsiktigt utvecklingsbistånd sammanräknat. Av årets anslag har regeringen omfördelat 300 miljoner från utvecklingsbistånd i Afghanistan till globala humanitära nödinsatser.

Sidas utökade stöd till Svenska Afghanistankommittén:

• Hälsoprogram (motsvarande landstingsverksamhet) i Wardak och Nooristan
  • Covidprojekt i Wardak, Parwan, Kapisa, Pansjir och Nooristan
  • Mödra- och barnhälsovård och två nya förlossningsavdelningar i Wardak, inklusive hälsoinformation och hälsoutbildning.
  • Utvidgning av ortopedisk byggnad i Ghazni och stöd till fysisk rehabilitering.
  • Nya skolbyggnader, reparation av skolor och dricksvatten i skolor i Kunduz, Wardak, Ghazni, Paktia, Kunar och Badakhshan.
  • Vattensystem och vattenförsörjning för 6 500 familjer som lever som internflyktingar

After the Taliban takeover: What future awaits Afghanistan? | Svenska Afghanistankommittén

Sidas arbete i Afghanistan

Allt svenskt stöd till afghanska staten har avbrutits

Ytterligare 70 miljoner i humanitärt bistånd till Afghanistan

300 miljoner omfördelas från utvecklingsbistånd i Afghanistan till globala humanitära nödinsatser

Världens första orange obligation ska mobilisera hundratals miljoner30.11.2022 05:45:00 CET | Pressmeddelande

En av utmaningarna i fattigdomsbekämpning är kvinnors tillgång till kapital. Exempelvis har kvinnoägda företag i låg- och medelinkomstländer svårt att få tillgång till lånefinansiering. För att bidra till att möta utmaningen går en svensk garanti till världens första orange obligation som ger små och medelstora kvinnoägda företag möjlighet att låna totalt 600 miljoner kronor.

Mer stöd till Somalia på gränsen till svältkatastrof6.10.2022 05:30:00 CEST | Pressmeddelande

Somalia har drabbats av den värsta torkan på 40 år och 6,4 miljoner människor är i behov av mat enligt FN:s kontor för humanitärt bistånd - som nu varnar för en svältkatastrof, mer allvarlig än under svältkatastrofen 2010–2011 på Afrikas Horn då mer än 250 000 somalier dog. Situationen är mycket allvarlig och biståndsmyndigheten Sida har nu beslutat om humanitärt stöd på 40 miljoner kronor, och har hittills i år bidragit med 226 miljoner till den svåra krisen.