Utrusta bilen lagenligt för Europaresan

I Europa är kraven på den säkerhetsutrustning som ska medföras i bilen ofta hårdare än i Sverige. Många länder har krav på reflexväst, första hjälpen-kit och extra glödlampor. I en del länder måste också brandsläckare finns med i bilen. Motormännen tipsar om vilken utrustning du ska ta med vid Europaresan.

Reflexväst är obligatoriskt i många EU-länder. Den ska finnas lätt tillgänglig inne i bilen och användas om man som förare måste kliva ur bilen på en trafikerade väg. Även om det inte är obligatoriskt bör det finnas reflexvästar även till övriga i bilen.

– Trafiken i Europa är många gånger mycket mer intensiv än i Sverige. Vägrenarna är ofta smala eller obefintliga. Som fotgängare är du extremt utsatt. Det gäller mitt på dagen, lika väl som när det skymmer eller blivit mörkt. Reflexvästen kan göra skillnad på liv och död, säger Beatrice Magnusson, reserådgivare på Motormännen.

I Sverige finns sedan länge krav på varningstriangel. Flera andra länder har utökat utrustningskraven och kräver även att första hjälpen-kit och brandsläckare ska finnas med i bilen.

– Ta med brandsläckare anpassad för släckning av bilbränder och läs på hur den används innan avresa. Packa också med ett första hjälpen-kit och extra glödlampor, som är obligatoriskt på flera håll, säger Beatrice Magnusson, reserådgivare.

Vid en trafikolycka eller -incident med andra inblandade är det mycket viktigt att dokumentera så mycket som möjligt. Fotografera olycksplatsen och de eventuella skador som uppstått.

– Tillkalla om möjligt polis. Notera polismannens namn och se till att få en kopia på skaderapporten. Gör annars en egen skaderapport tillsammans med motparten, använd den svenska skadeblanketten. Ta också kontakt med ditt svenska försäkringsbolag som kan hjälpa dig, avslutar Beatrice Magnusson, reserådgivare.

Exempel på krav och regler i Europa för bilister:
Reflexväst ska finnas i bilen i de flesta europeiska länder och den ska ligga lätt tillgänglig.
Två varningstrianglar ska finnas i bilen om du kör i Turkiet och på Cypern.
Fordon med släp ska ha två trianglar i Norge, Spanien, Slovenien, Kroatien, Serbien, Montenegro och Makedonien.
Brandsläckare bör finnas i bilen i Estland, Lettland, Litauen, Polen, Albanien, Bosnien-Hercegovina, Makedonien, Rumänien, Bulgarien, Moldavien, Ryssland, Vitryssland, Ukraina, Grekland och Turkiet.
Extra glödlampor ska finnas i bilen vid resa i Slovakien, Slovenien, Albanien, Bosnien-Hercegovina, Kroatien*, Serbien*, Montenegro, Makedonien*, Turkiet, Ryssland och Frankrike. Bra att ha med även till andra länder, förutsatt att du kan byta själv.
* = gäller inte Xenon, neon, LED och liknande lampor.
Förbandslåda/Första Hjälpen-kit i bilen krävs i Estland, Lettland och Litauen.

Tips inför resan:
Planera resvägen, köp en aktuell vägkarta. Uppdaterade GPS-kartor.
Kontrollera din hemförsäkring och resekydd.
Kontrollera bilförsäkringen och vägassistans. Beställ Skadeanmälansblanketter.
Kontrollera/beställ Europeiska sjukförsäkringskortet från Försäkringskassan.
Ta fram bilens registreringsbevis, ta med del 1 (den blåa) på resan.
Vid resa utanför EU. Beställ internationellt körkort och gröna kortet från försäkringsbolaget.
Glöm inte att motorvägsavgift ska vara betalt i förväg i många länder (Autobahn-Vignette), systemet används ibland annat Österrike, Schweiz, Tjeckien, Slovakien och Slovenien.
Vid lånad eller leasad bil. Ordna en skriftlig tillåtelse (fullmakt) från ägaren.
Vid resa med husvagn eller husbil. Beställ internationellt campingkort från Motormännen.
Vid resa utanför EU beställ S-märke till bil och husvagn.

Glöm inte att ta med:
Körkort och pass – (pass måste tas med vid alla resor utanför Norden).
Utländsk valuta, kontokort, helst två olika kort. Telefonnumret till bankens spärrservice.
Biljetter, hotell-, hyrbil- och campingplatsbekräftelser.
Motormännens medlemskort, spara pengar genom våra internationella rabatter.
Mobiltelefon, laddare, hands-free (obligatoriskt i de flesta länder)
Bilens och husvagnens reservnycklar.
Fotokopior på pass, kontokort, biljetter och andra viktiga dokument.
Solglasögon, Reservglasögon, Kontaktlinser och linsvätska.
Reseapotek.
Liten fixarlåda med verktyg och ficklampa med färska batterier.
Däckreparationssats eller ett välpumpat reservdäck.

För mer information:

Beatrice Magnusson, reserådgivare, Motormännen, beatrice.magnusson@motormannen.se , tel 08-690 38 55

Så kör parkeringsbolagen över konsumenterna25.4.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande

Vid parkering i stadsmiljö uppstår ofta komplicerade situationer som ibland förorsakas av tekniska fel hos parkeringsautomater eller av avsaknad av korrekt och tydlig information om parkeringsregler. Detta orsakar problem och förvirring, men enligt svensk lagstiftning och rättstillämpning läggs ett mycket stort ansvar på bilföraren som parkerar när det gäller att följa parkeringsanvisningar och regler.