Utställning med skogräns visar demokratisk arkitektur i praktiken

Allemansrätt, gräsrötter och skogräns. När Sveriges Arkitekters utställning Aiming for Democratic Architecture öppnar i New York idag lyfts teman kring vårt öppna samhälle fram på ett lustfyllt sätt. Utställningen är en del i en veckolång satsning, som också innehåller seminarier och workshops, under arkitekturmånaden Archtober.

– Efter två års demokratiskt arbete kan vi äntligen presentera vår nya utställning som visar arkitekturens kraft i ett öppet och inkluderande samhälle. Det är extra roligt att kunna premiärvisa i New York under Sveriges tid i FN:s säkerhetsråd. Vi hoppas att utställningen kommer att nå en stor publik, säger tf förbundsdirektör Charlotta Holm Hildebrand.

Syftet för Sveriges Arkitekter med att delta i satsningen Swedish Design Moves New York är att stötta arkitektföretagen att söka nya marknader i andra länder. Alltfler arkitektföretag breddar sig genom uppdrag utomlands för att inte vara alltför sårbara när den svenska konjunkturen dippar.

Besökaren på Aiming for Democratic Architecture får möta nydanande projekt – 34 arkitektföretag och organisationer ligger bakom dem. Utställningen lyfter skolor, vårdcentraler, bibliotek, torg och andra projekt som utgått från olika gruppers behov i särskilda miljöer. Och jo, skogränsen är på riktigt. Besökaren får byta om till raggsockor för att inse att det är de vuxna som måste anpassa sig efter det lilla barnets rätt till lek på ett rent golv. Självklart innehåller också utställningen en plats att slå sig ner över en fika!

Swedish Design Moves New York äger rum på Center for Architecture och Van Alen Institute i New York den 24–28 oktober och är ett samarbete mellan Visit Sweden, Svenska Institutet, Sveriges generalkonsulat i New York, STHLMNYC och Sveriges Arkitekter med stöd av Malmö Stad. Utställningen Aiming for Democratic Architecture har vernissage idag torsdag den 26 oktober.

Vill du veta mer om Aiming for Democratic Architecture, kontakta projektledare Tove Wallsten, mejl tove.wallsten@arkitekt.se, tel 073-0731418.

Bilderna som följer med pressmeddelandet är fria för redaktionell publicering.

För ytterligare information, kontakta presschef Elisabet Näslund, tel 076-136 77 33, mejl elisabet.naslund@arkitekt.se