Utvecklande arbetsuppgifter viktigare än hög lön

Trots inflation, stigande räntor och höjda energipriser anser mer än var tredje svensk att intressanta och utvecklande arbetsuppgifter är den absolut viktigaste faktorn när de söker nytt jobb – långt före lön. Det visar Sveriges största arbetslivspanel, ManpowerGroups Work Life.

– Vi vet sedan tidigare att möjligheten att utvecklas på jobbet är viktig för många arbetssökande, men det är överraskande att det värderas så mycket högre än andra faktorer. Undersökningen visar tydligt hur angeläget det är för arbetsgivare att säkerställa en utvecklande miljö och att fortsätta att investera i kompetensutveckling, säger Elisabeth Skol, HR-Direktör ManpowerGroup Sverige.

I skenet av hög inflation, stigande elpriser och Riksbankens räntehöjningar pågår debatten om rimliga lönepåslag inför nästa års avtalsrörelse för fullt. Samtidigt visar alltså Sveriges största arbetslivspanel, ManpowerGroups Work Life, att det inte är lönen som är viktigast när svenskarna söker nytt jobb.

I undersökningen, som besvarats av 2 625 svenskar, uppger 35 procent av de svarande att den viktigaste faktorn när de söker nytt jobb är att de får ägna sig åt intressanta och utvecklande arbetsuppgifter. 16 procent svarar att lönen är viktigast, och 13 procent prioriterar trevliga kollegor. Möjligheten att påverka företagets inriktning (2 procent), chefen (4 procent) samt flexibla arbetstider (2 procent) hamnar längst ner på listan.

– Bristen på kompetens är en av de största utmaningarna för den svenska arbetsmarknaden. Naturligtvis är det viktigt att kunna erbjuda en attraktiv lön, men landets arbetsgivare bör vara medvetna om att det krävs mer än så för att kunna attrahera och behålla rätt talanger i framtiden, säger Elisabeth Skol.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

Om ManpowerGroups Work Life
ManpowerGroups Work Life är Sveriges största arbetslivspanel. Den senaste undersökningen genomfördes av Demoskop på uppdrag av ManpowerGroup under september 2022 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 2 931 personer har svarat på undersökningen varav 2625 besvarat den aktuella frågan som ligger till grund för detta pressmeddelande:

Södermalmsallén 36

0771-55 99 00http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom kompetens- och HR-tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Vi bidrar genom att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter miljontals människor i arbete. ManpowerGroup™ är sedan många år erkända för vår mångfald, inkludering, jämställdhet och 2022 utsågs vi till ett av världens mest etiska företag för trettonde året. I Sverige har vi omkring 5 000 medarbetare på drygt 50 orter över hela landet med varumärkena: Manpower®, Experis®, Talent Solutions® och Jefferson Wells®. Varje år sätter vi 18 000 personer i jobb i Sverige.

Klar majoritet av svenska företag uppger att de inte är jämställda7.3.2024 15:08:14 CET | Pressmeddelande

Endast var sjätte arbetsgivare i Sverige, 16 procent, uppger att de har uppnått full jämställdhet – det visar en ny undersökning bland 788 svenska företag, genomförd av ManpowerGroup inför internationella kvinnodagen. Hela fyra av tio arbetsgivare, 38 procent, uppger att de är ganska eller mycket långt ifrån att uppnå jämställdhet, medan 43 procent uppger att de är på god väg.