V: “Stolta över vårt avtryck i budgeten”

Vänsterpartiet har förhandlat fram en rad viktiga reformer som kommer att ingå i S/C/MP-koalitionens budget för Region Stockholm, som presenteras under onsdagen.
Jonas Lindberg och Anna Sehlin är Vänsterpartiets oppositionsråd i Region Stockholm.

Budgeten för 2023 innehåller flera av de 44 punkterna i Vänsterpartiets överenskommelse med styret, som presenterades tidigare under hösten.

– Förhandlingarna har varit konstruktiva och resultatet är något som både Vänsterpartiet och koalitionen står bakom. En förutsättning för att vi ska stödja styrets budget har varit att vi får genomslag i innehållet, och det har vi lyckats med. Vi är stolta över vårt avtryck, säger Anna Sehlin (V), oppositionsråd i Region Stockholm.

Vänsterpartiet har i förhandlingarna lagt stort fokus på en satsning på regionens akutsjukhus, vilket har resulterat i att de får 585 miljoner kronor mer nästa år. Sparkraven på sjukhusen sänks från 2,5 procent till 0,3 procent, och årets underskott täcks av regionen.

– Det här innebär ett stopp för det tidigare styrets kroniska underfinansiering av akutsjukhusen. Vårt avtryck i budgeten gör att sjukhusen får näsan över vattenytan och kan fokusera på att skapa en mer hållbar arbetsmiljö, fler vårdplatser och kortare köer på akutmottagningarna, säger Jonas Lindberg (V), oppositionsråd i Region Stockholm.

I förhandlingarna har Vänsterpartiet även prioriterat frågan om att utreda de delar av den privatiserade vården som i dag fungerar dåligt. I budgeten ingår uppdrag om att vårdval med hög kostnadsutveckling ska revideras eller avskaffas.

– Vi vill sätta stopp för pengarullningen till privata vårdgivare för att på sikt kunna fördela om resurser till områden där de behövs bättre, till exempel akutsjukhusen och vårdcentralerna, säger Jonas Lindberg.

En viktig fråga för Vänsterpartiet har varit en frysning av SL-taxan. Det är första gången sedan 2016 som priset på ett månadskort (i dag 970 kronor) inte höjs. Det populära sommarlovskortet permanentas också nästa år, och utökas till ett lovkort 2024, som gäller under årets alla skollov.

– Kollektivtrafiken behöver bli tillgänglig för fler, och priserna är en stor del i det arbetet. Det är viktigt både för klimatet och för att skapa ett mer jämlikt Stockholm där alla har råd att ta bussen eller tunnelbanan till jobb, vänner och aktiviteter, säger Anna Sehlin.