Välfärdens krigs- och beredskapsavtal har uppdaterats

SKR och Sobona har tillsammans med de fackliga organisationerna i välfärdssektorn uppdaterat kollektivavtalet för krigs- och beredskapstillstånd, KB-avtalet.

- Omvärldsläget har medfört ett behov av att uppdatera avtalet för krigs- och beredskapstillstånd. Det är en av många pusselbitar för att stärka välfärdssektorns beredskapsförmåga, säger Eva-Lotta Nilsson, förhandlingschef på Vision.

Coronapandemi, krig i Europa och en svensk NATO-ansökan har på kort tid förändrat synen på Sveriges försvars- och beredskapsförmåga. Med hänsyn till totalförsvarets och folkförsörjningens behov i händelse av krig har parterna i välfärdssektorn uppdaterat kollektivavtalet för krigs- eller beredskapstillstånd.

- Välfärdssektorn nu har en samlad kollektivavtalstäckning för normalläge, krisläge och krigs- och beredskapstillstånd. Det är viktigt att ha avtal som är anpassade för den situation som råder och att medarbetare och chefer vet vilka villkor som gäller, säger Eva-Lotta Nilsson.

Uppdateringen av avtalet för krigs- och beredskapstillstånd handlar främst om att även arbetsgivarorganisationen Sobona och fackförbundet Brandmännens Riksförbund omfattas av avtalet.

Det uppdaterade KB-avtalet gäller från och med 1 juli 2022. Avtalet ska tillämpas under samma tid som arbetsrättslig beredskapslag (SFS 1987:1262) eller från tidpunkt de centrala parterna överenskommer. Avtalet gäller i berörda frågor oavsett vad som annars följer av centrala eller lokala kollektivavtal.

Stora kostnadsökningar för inhyrd personal i Västmanlands län26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kostnaderna för hyrpersonal i landets kommuner har ökat med 330 procent under tio år. Samtidigt har bara var femte kommun räknat på merkostnaden för hyrpersonal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision. I Västerås stad uppgick kostnaderna för konsulter och tillfälligt inhyrd personal till 33 807 000 kronor under 2022. Kostnaden för hela Västmanlands län vad gäller inhyrd personal uppgick 2022 till 97 408 000 kronor. Att jämföra med 2012 då denna kostnad uppgick till 12 921 000 kronor.

Stora kostnadsökningar för inhyrd personal i Värmlands län26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kostnaderna för hyrpersonal i landets kommuner har ökat med 330 procent under tio år. Samtidigt har bara var femte kommun räknat på merkostnaden för hyrpersonal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision. I Karlstads kommun uppgick kostnaderna för konsulter och tillfälligt inhyrd personal till 35 298 000 kronor under 2022. För hela Värmlands län uppgick kostnaden för hyrpersonal till 75 176 000 kronor för 2022. Att jämföra med 2012 då kostnaden för hela länet uppgick till 7 512 000 kronor.

Stora kostnadsökningar för inhyrd personal i Örebro län26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kostnaderna för hyrpersonal i landets kommuner har ökat med 330 procent under tio år. Samtidigt har bara var femte kommun räknat på merkostnaden för hyrpersonal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision. I Örebro kommun uppgick kostnaderna för konsulter och tillfälligt inhyrd personal till 13 757 000 kronor under 2022. Kostnaden för hela Örebro län vad gäller hyrpersonal uppgick 2022 till 52 229 000 kronor . Att jämföra med 2012 då kostnaden för inhyrd personal i länet uppgick 36 357 000 kronor.