Välfärdens krigs- och beredskapsavtal har uppdaterats

SKR och Sobona har tillsammans med de fackliga organisationerna i välfärdssektorn uppdaterat kollektivavtalet för krigs- och beredskapstillstånd, KB-avtalet.

- Omvärldsläget har medfört ett behov av att uppdatera avtalet för krigs- och beredskapstillstånd. Det är en av många pusselbitar för att stärka välfärdssektorns beredskapsförmåga, säger Eva-Lotta Nilsson, förhandlingschef på Vision.

Coronapandemi, krig i Europa och en svensk NATO-ansökan har på kort tid förändrat synen på Sveriges försvars- och beredskapsförmåga. Med hänsyn till totalförsvarets och folkförsörjningens behov i händelse av krig har parterna i välfärdssektorn uppdaterat kollektivavtalet för krigs- eller beredskapstillstånd.

- Välfärdssektorn nu har en samlad kollektivavtalstäckning för normalläge, krisläge och krigs- och beredskapstillstånd. Det är viktigt att ha avtal som är anpassade för den situation som råder och att medarbetare och chefer vet vilka villkor som gäller, säger Eva-Lotta Nilsson.

Uppdateringen av avtalet för krigs- och beredskapstillstånd handlar främst om att även arbetsgivarorganisationen Sobona och fackförbundet Brandmännens Riksförbund omfattas av avtalet.

Det uppdaterade KB-avtalet gäller från och med 1 juli 2022. Avtalet ska tillämpas under samma tid som arbetsrättslig beredskapslag (SFS 1987:1262) eller från tidpunkt de centrala parterna överenskommer. Avtalet gäller i berörda frågor oavsett vad som annars följer av centrala eller lokala kollektivavtal.

Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Seminarium 4/7: Socialtjänstens roll i att förebygga gängkriminalitet29.6.2022 06:51:00 CEST | Pressmeddelande

Media hälsas välkomna till ett almedalsseminarium där socialtjänstens förutsättningar för att bidra till att stoppa rekryteringen till gäng debatteras. I panelen deltar bland andra Lena Hallengren (S) och Johan Forssell (M). Seminariet sänds på SVT Forum. Socialtjänsten har hög kompetens på att förebygga social utsatthet och kriminalitet. Samtidigt är alla överens om att insatser riktade till unga spelar stor roll för att minska rekryteringen till gängen. Men undersökningar från Vision visar att det saknas resurser för förebyggande arbete, trots stora överskott inom kommunerna. Under seminariet diskuteras vilka åtgärder som krävs för att socialtjänsten ska kunna ta en större roll i det förebyggande arbetet. Vem ska stoppa rekryteringen till gängen i tid? Tid: 4/7 2022 07:45 - 08:45 Plats: Strandgatan 19, TCO-landet på Almedalen SVT Forum sänder seminariet på SVT2 måndag den 4 juli mellan kl. 10-15. Seminariet kommer också att finnas på SVT Play. Medverkande Veronica Magnusson, förbunds