Vänsterpartiet satsar på gratis mensskydd för unga

Unga ska inte känna att det finns ett tabu kring mens. Mensen ska inte heller vara en klassfråga. Därför vill Vänsterpartiet ge möjligheten till gratis mensskydd för ungdomar upp till 20 års ålder.

Hälften av Sveriges invånare har en livmoder. Under cirka 30 år av sina liv kommer de att få mens ungefär en gång i månaden. Men det finns fortfarande ett tabu kring mens.

- Om ungdomsmottagningar och skolorna ger tillgång till mensskydd, det skulle till exempel kunna finnas på skoltoaletter, så skulle det förhoppningsvis öppna upp samtalet och bryta tabut ännu mer, säger Nooshi Dadgostar, Vänsterpartiets vice ordförande.

Många unga har föräldrar som kan köpa mensskydd, men ibland kan det kännas pinsamt att fråga föräldrarna och det kan bli en ganska stor utgift för den som lever på studiebidraget. För dem blir det en merkostnad för mensskydd, som till exempel bindor, tamponger, och menskopp som ofta överstiger 500 kronor om året. Dessutom är det viktigt att tjejerna känner sig trygga om de till exempel råkar få mensen på skoltid.

- Det här är en satsning på alla unga tjejer. Ingen ska behöva ta pengar från sitt studiebidrag för att lägga på mensskydd och ingen ska känna att de måste gå hem från skolan om de får mens, säger Nooshi Dadgostar.

I New York har man redan beslutat att införa fri tillgång på mensskydd för alla elever. Vänsterpartiet vill möjliggöra för kommuner och landsting i Sverige att följa i deras fotspår. Vi föreslår därför ett stimulansbidrag som ska gå till gratis mensskydd till ungdomar upp till och med 20 års ålder.

I Sverige har vi väl fungerande ungdomsmottagningar som kan hjälpa till att distribuera mensskydden till unga. Personalen på ungdomsmottagningarna har dessutom kompetens att diskutera reproduktiv hälsa, smärtlindring och väga för och nackdelar med olika mensskydd i vad som annars kan upplevas som en djungel av produkter. Även elevhälsovården bör få möjlighet att dela ut mensskydd.

Kostnad: 300 miljoner

Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64

Vänsterpartiet begär aktuell debatt om Arbetsförmedlingen28.3.2019 16:47:30 CETPressmeddelande

Med anledning av det allvarliga läget för Arbetsförmedlingen, med stora neddragningar och omfattande kontorsnedläggningar, begär Vänsterpartiet att en aktuell debatt hålls i riksdagen snarast möjligt. - Vi är mycket oroade över regeringens oklara agerande när det gäller Arbetsförmedlingen och nu kräver vi att ansvariga statsråd faktiskt redogör för hur de ser på framtidens arbetsförmedling och om de har några lösningar, säger Ali Esbati, arbetsmarknadspolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Arbetsförmedlingen står inför mycket stora förändringar. Under våren 2019 har myndigheten varslat 4 500 anställda och aviserat att ett stort antal lokala kontor ska läggas ned. Idag meddelade myndigheten vilka orter som berörs av nedläggningarna. Förändringarna är ett resultat av Moderaternas och Kristdemokraternas budget som röstades igenom i riksdagen i december. Den därefter tillträdda regeringen har dock inte klargjort hur denna väldiga omvandling ska kunna genomföras på ett rimligt och ansvarsfu