Vänsterpartiet tar initiativ till smittsäkra jobb i sommar

Coronapandemin har satt stor press på den skånska arbetsmarknaden och riskerar att lämna många ungdomar arbetslösa under sommaren. Under dagens möte med Regionala Utvecklingsnämnden lägger Vänsterpartiet ett initiativ om smittsäkra jobb i sommar.

- Det behövs både fler arbetstillfällen och ökade möjligheter för lovaktiviteter, med det här initiativet hoppas vi kunna ge möjlighet till bägge, säger Vilmer Andersen, representant för Vänsterpartiet i Regionala Utvecklingsnämnden. Skåne består av många stora och vackra naturområden som blir flitigt besökta under sommarmånaderna. Begränsat semesterresande och behov av smittsäkra platser inom Skåne kan öka behoven av personer som kan underhålla områden, visa tillrätta besökare och anpassa platser för att möjliggöra ett tryggt naturliv i sommar, säger han.

Hotell- och restaurangnäringar, besöksnäring, kultur och upplevelsesektor och handel och transport är några av de områden som drabbats hårt. Många av dessa företag och organisationer brukar ha sin högsäsong under sommaren och anställer många sommarlediga studenter, unga och andra utan full yrkeskunskap. Begränsade öppettider och krav på färre besökare för att hålla nere smittorisken har lett till ett stort tapp av försörjningsmöjligheter för unga och personer som står långt ifrån arbetsmarknaden. Enligt regionens egna rapporter kring arbetslöshet uppgick andelen unga arbetslösa i åldern 18–24 år till 14,1 % i rapporten ” Konjunktur & arbetsmarknad i Skåne” från februari i år. Det är den sjätte högsta arbetslösheten i landet.

- Vi vill att Region Skåne skapar fler arbetstillfällen för unga, människor som står långt från arbetsmarknaden och som har färre försörjningsalternativ efter att de drabbats av pandemin, säger Angelica Svensson, också hon representant för Vänsterpartiet i Regionala Utvecklingsnämnden. Vi hoppas att möjligheter till lovaktiviteter kan ses över separat eller parallellt med dessa satsningar, och att regionen är öppen för att samarbeta med kommuner som gör satsningar inom samma områden, avslutar hon.

Initiativet är inlämnat och kommer att behandlas politiskt under nästa nämndsmöte.

Angelica SvenssonLedamot i Regionfullmäktige, representant i Regionala Utvecklingsnämnden

Tel:073 - 929 44 39

Vilmer AndersenLedamot i Regionfullmäktige (V), representant i Regionala Utvecklingsnämnden

Tel:070 - 585 22 24

Vänsterpartiet Skåne: Positivt med press på regeringen - vi kan inte acceptera marknadshyror!15.6.2021 13:16:13 CEST | Pressmeddelande

Under morgonens presskonferens presenterade Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar partiets krav: Gör inga ändringar av hyreslagstiftningen eller börja förhandla med hyresgästernas representanter. Om regeringen inte ger ett positivt besked inom 48 timmar saknar Vänsterpartiet förtroende för statsminister Stefan Löfven. Bra tycker Vänsterpartiet i Skåne som ställer sig bakom kravet: Stoppa marknadshyrorna nu!

Regionstyrelsen: V tar initiativ till plan för återhämtning och bättre arbetsmiljö3.6.2021 15:26:11 CEST | Pressmeddelande

På dagens möte med regionstyrelsen i Region Skåne tog Vänsterpartiet initiativ till en regional strategi för återhämtning och stärkt arbetsmiljö för regionens medarbetare nu och framöver. Problemen är inte nya, menar Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet, och vi behöver lösa dem omgående samtidigt som vi ser till att förändringarna blir långsiktigt hållbara och bestående:

Vänsterpartiet Skåne krokar arm med sex andra regioner för avvecklingen av Bromma Flygplats2.6.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Under morgondagens möte med regionstyrelsen i Region Skåne läggs ett förslag på att ställa sig emot stängningen av Bromma flygplats. Samtidigt står hela samhället inför ett globalt klimathot. Att ställa om mot klimatsmarta resealternativ är ett ansvar som måste tas, och det skyndsamt. Avvecklingen av Bromma flygplats är ett steg i rätt riktning, menar samlade Vänsterpartister.