Vänsterpartiet tar initiativ till smittsäkra jobb i sommar

Coronapandemin har satt stor press på den skånska arbetsmarknaden och riskerar att lämna många ungdomar arbetslösa under sommaren. Under dagens möte med Regionala Utvecklingsnämnden lägger Vänsterpartiet ett initiativ om smittsäkra jobb i sommar.

- Det behövs både fler arbetstillfällen och ökade möjligheter för lovaktiviteter, med det här initiativet hoppas vi kunna ge möjlighet till bägge, säger Vilmer Andersen, representant för Vänsterpartiet i Regionala Utvecklingsnämnden. Skåne består av många stora och vackra naturområden som blir flitigt besökta under sommarmånaderna. Begränsat semesterresande och behov av smittsäkra platser inom Skåne kan öka behoven av personer som kan underhålla områden, visa tillrätta besökare och anpassa platser för att möjliggöra ett tryggt naturliv i sommar, säger han.

Hotell- och restaurangnäringar, besöksnäring, kultur och upplevelsesektor och handel och transport är några av de områden som drabbats hårt. Många av dessa företag och organisationer brukar ha sin högsäsong under sommaren och anställer många sommarlediga studenter, unga och andra utan full yrkeskunskap. Begränsade öppettider och krav på färre besökare för att hålla nere smittorisken har lett till ett stort tapp av försörjningsmöjligheter för unga och personer som står långt ifrån arbetsmarknaden. Enligt regionens egna rapporter kring arbetslöshet uppgick andelen unga arbetslösa i åldern 18–24 år till 14,1 % i rapporten ” Konjunktur & arbetsmarknad i Skåne” från februari i år. Det är den sjätte högsta arbetslösheten i landet.

- Vi vill att Region Skåne skapar fler arbetstillfällen för unga, människor som står långt från arbetsmarknaden och som har färre försörjningsalternativ efter att de drabbats av pandemin, säger Angelica Svensson, också hon representant för Vänsterpartiet i Regionala Utvecklingsnämnden. Vi hoppas att möjligheter till lovaktiviteter kan ses över separat eller parallellt med dessa satsningar, och att regionen är öppen för att samarbeta med kommuner som gör satsningar inom samma områden, avslutar hon.

Initiativet är inlämnat och kommer att behandlas politiskt under nästa nämndsmöte.

Angelica SvenssonLedamot i Regionfullmäktige, representant i Regionala Utvecklingsnämnden

Tel:073 - 929 44 39

Vilmer AndersenLedamot i Regionfullmäktige (V), representant i Regionala Utvecklingsnämnden

Tel:070 - 585 22 24

V:s budgetmotion för 2022: Jämlikt Skåne - för en välfärd att lita på21.10.2021 10:06:42 CEST | Pressmeddelande

Under dagens möte med regionstyrelsen presenterar Vänsterpartiet i Region Skåne sitt förslag till budgetmotion inför 2022. Förslaget präglas av satsningar på jämlikhet genom förstärkningar av det gemensamma: ökade resurser till sjukvården för säkerställd vård och förbättrad arbetssituation för personalen, en välutbyggd och tillgänglig kollektivtrafik för hela Skåne, en kultursatsning för ökad långsiktig finansiering och ett tydligt fokus på klimatomställning. Dessutom ingår en regional satsning för skrotad karensdag för regionens drygt 36 000 anställda.

V ställer styret till svars om arbetsmiljön inom den skånska vården28.9.2021 15:22:28 CEST | Pressmeddelande

Under dagens möte med regionfullmäktige ställde Agneta Lenander, sjuksköterska och representant för Vänsterpartiet, styret till svars för situationen inom vården. ”Det kokar i leden och det uttrycks åsikter om en arbetsgivare som tar sin personal för givet, som inte håller det som lovats, en arbetsgivare som kallt räknar med att det är den vårdanställdes samvete som löser vakanser i schemat, även i höst”, säger hon.